שלושה שבועות באוסטריה, סלובניה, קרואטיה ואיטליה / רון נדיב

מספר ימי הטיול: 21 ימים
אוגוסט
התחלה וסיום במינכן

יצאנו באוגוסט עם שקד בת ה-6 ותומר בן ה-3, יחד עם עוד משפחת חברים, לטיול של טבע - ממינכן לאוסטריה הירוקה, סלובניה וקרואטיה הפראיות, איטליה הקסומה, וחזרה בין פסגות הרים לאגמים צלולים, יערות עבותים ומערות נטיפים, אינספור מפלים, ואפילו חוף ים אחד! דילגנו על הפארקים ההמוניים, והתמקדנו בטיולים רגליים, עם אטרקציות של רכבלים וסירות משוטים, מערות אגמים ומפלים, אה כן... וגם פארק מים אחד!

מדוע בקרוואן?
האמת שאולי באירופה אין ממש סיבה, והחסכון הכספי גם הוא איננו משמעותי (לפחות בתקופת השיא), אולם רצינו לנסות את צורת הטיול הזאת, לחוות מסע קטן, שכן מאז הפכנו להורים עוד לא ממש העזנו לצאת לטיול "אמיתי". בסיכומו של עניין, נשבינו בקסמה של צורת טיול זו - הטיול בקרוואן ובקמפינגים היה חוויה בפני עצמה, והילדים זכו בבית חדש שהוא גם סביבה קבועה וזירת משחקים בלתי נדלית. בדרך קסם, בקרוואן, אפילו המשפטים בנוסח "מתי נגיע" נשכחו מהלקסיקון.
3 שבועות הרגשנו בתוך גלויה, ואם היה זה מבחינה מסוימת מעין מבחן משפחתי הרי שההצלחה הייתה מעל הצפוי, ואין ספק שהטיול הבא לא רחוק (ובתקווה ליבשת רחוקה יותר, ולתקופה ארוכה יותר...).

מאילוצי חופשות בעבודה, ובית ספר (עלינו לכיתה א'!), התפשרנו על טיול באוגוסט, אך באזורים הגבוהים בהם שהינו רוב הזמן, מזג האוויר היה נפלא, ולעיתים אפילו ממש קר בלילות. גם העומס האנושי היה בהחלט סביר, למעט כמה "אטרקציות", ובעיקר באגמי אוסטריה. את הקרוואן שכרנו במינכן, ארגנו את הדברים, קיבלנו הסברים, והחלנו לנסוע מזרחה לכיוון זלצבורג. את החנייה הראשונה עשינו בגרמניה (בקמפינג חביב ב-Oberwasson שליד אגם Cheemsee), ולמחרת עברנו לאוסטריה, שם טיילנו כשבוע באזור האגמים של זלצבורג, ובאזור אגם Zell.

אזורים אלו היו מאד עמוסים, כולל תורים ארוכים באטרקציות כגון מערת הקרח ומפלי Liechtenstein Klamn (המדהימים! ליד St Johann), ובחופי האגמים באוסטריה הופתענו לגלות צפיפות בנוסח הכינרת, וקמפינגים דחוסים עד אפס מקום! לעומת זאת, הנופים המדהימים בכל פינה פיצו על כך, ובהרים הצפיפות נשכחה לגמרי. על כל הר ניתן לעלות, מי ברגל ומי ברכבל, ולעשות אינספור טיולים בשבילים מסומנים היטב ולעיתים כמעט ריקים, וכמו כן, קמפינגים פחות מרכזיים תמיד פנויים ונעימים.

הליכה מומלצת של חצי יום עשינו בירידה מה-Schmittenhohe שמעל אגם Zell - עולים ברכבל 2000 מטר ויורדים ברגל מול הנוף הנפלא, דרך כמה פונדקי הרים ואפילו כמה מגרשי משחקים אם עוד נשאר כוח לילדים! הירידה תלולה לעיתים - לא לבעלי בעיות ברכיים! באוסטריה, גם חגגנו לתומר בן ה-3 יום הולדת בקרוואן, ואפילו פעמיים לאחר שבפעם הראשונה הילד פשוט נרדם בטרם הובאה העוגה עם הנרות...

מאוסטריה עברנו לסלובניה, תחילה לאזור Kranjska-Gora, לטיולים בפארק טריגלאב. בסלובניה הנופים מופלאים, ומרגישים קרוב יותר לטבע, בזכות הנוף הגולמי המשובץ כפרים פשוטים, ואינו עמוס בתשתיות כברוב אירופה המערבית. באזור יש אינספור שבילים, ומפות יש בכל Information. מסלול רגלי יפה של חצי יום, העובר ביער צפוף ומגיע למפלים מרשימים יוצא ממש ליד קמפינג Spik מעבר לכביש. הקמפינג עצמו אגב מומלץ ביותר - נעים ויש בו אפילו בריכה ומגלשת מים. מזג אוויר סוער גרם לנו לעזוב מוקדם מהצפוי (ולדלג על אזור Bovec), ולהמשיך לאזור האגמים - בלד ובוהיני.

אגם בלד יפהפה הוא, עם חופים נעימים לרחצה, קמפינג נוח מאד, אך בבוהיני הגענו לשיא הסייסטה. בוהיני - אגם צלול שאין כמותו, שסביבו הרים נישאים ויער צפוף, קמפינג ברמה בסיסית ואף קצת מוזנח, אך עם אווירה צעירה ובעיקר, מאפשר מיקום במרחק של כמה צעדים מהמים! בבלד מומלץ לשוט כמו כולם לאי (להשכיר סירת משוטים), להביע משאלה תוך נדנוד הפעמון ולא לוותר על גלידה מעולה באי. מומלץ גם לבקר בטירה לתצפית רומנטית לקראת השקיעה. בבוהיני מומלץ לעלות ברכבל לווגל לתצפית מדהימה, טיול, וקפוצ'ינו עם שטרודל כמובן. בבוהיני רבצנו ונתנו לזמן לחלוף, ורק מזג אוויר סוער ששוב הכה בנו גרם לנו להמשיך את המסע.

משם המשכנו לעבר שמורת פליטביצה שבקרואטיה, אך על מנת לשבור את הנסיעה (של כמעט 300 ק"מ), עצרנו בדרך ללילה נוסף בסלובניה, בקמפינג נוח בטרמה-קטז עם פארק מים ענק, לשמחתם הרבה של הילדים. לאחר בוקר נוסף בפארק המים, המשכנו לפליטביצה אליה הגענו רק אחרי הצהרים, וממש עד שעת החשיכה הספקנו בדיוק להשלים את מסלול האגמים העליונים. ואילו ביום הבא, השלמנו את חציה השני של השמורה, במסלול האגמים התחתונים.

פליטביצה הינה ללא ספק פלא של הטבע, ואי אפשר שלא להתפעל מיופים של המפלים הצלולים המחליקים מאגם לאגם, בצבעם הכחול העמוק. עם זאת הרגשות היו קצת מעורבים עקב המוני האנשים (כולל קבוצות ישראליות רבות) והמסלולים המסודרים מידי, שמזכירים קצת פארק אטרקציות מלאכותי. כפי הנראה, לכאן באמת כדאי להגיע שלא בחופש הגדול על מנת להנות משלוות המקום האמיתית. בכל מקרה - עם ילדים מומלץ לחלק את המסלול כפי שעשינו, מה גם שאחה"צ היה פחות עמוס ויותר נעים (הכרטיס בתוקף ליומיים). מפליטביצה ירדנו לחוף האדריאטי, שם לנו לילה אחד ליד חוף סלעי ובתולי, עם ים צלול וקריר, ולמחרת בילינו את הבוקר בעירת החוף החביבה אופטיה.

החום באזור החוף, עורר בנו געגועים לפסגות ההרים, ועל כן החלטנו על התחלת ההצפנה חזרה לכיוון איטליה, לא לפני ביקור נוסף בסלובניה באזור הקרסט הידוע במערותיו המרהיבות. היות ועיפנו כבר ממקומות המוניים, פסחנו על פוסטוניה, והסתפקנו במערת Skocjanske - מערת נטיפים שמתגלה בה קניון עמוק ובו נהר זורם! מומלץ! מכאן עברנו את הגבול לאיטליה ולאחר הפסקת ערב לצד הדרך, ומתוך געגועים עזים להרים, החלטנו על נסיעה 'מנהלתית' צפונה ישירות לאזור הדולומיטים. כמעט בשעת חצות עברנו את קורטינה דה-אמפצו, ועצרנו לשינה ביער בצד הדרך, ובבוקר נדהמנו לגלות את הנופים שנשקפו מהחניה הארעית והרגשנו שוב בבית!

בימים הבאים שהינו בלב אזור הדולומיטים, בקמפינג קולפסקו (Colfosco) שליד קורורה (Corvara), וטילנו רבות ברגל וברכב. קורורה ממוקמת במרכז אזור אלטא-בדיה Alta-Badia, אזור הררי יפהפה, עם פסגות מחודדות וצוקי גיר מרשימים, ומעברי הרים עוצרי נשימה, ובראשם Passo-sella היפהפה! היה זה מעין סגירת מעגל, שכן זהו מקום אליו חלמנו לחזור זה 7 שנים. אז שקד, ביתנו הבכורה, רק נבטה בבטן אימה, ואילו עכשיו היא בת 6 איתנו, ואנחנו יושבים באותה גלידריה שישבנו אז, ואוכלים את אותה גלידה נפלאה בפירות יער, בדיוק כמו לפני 7 שנים! מקורורה ניתן לעשות מסלולים רבים, ברכבלים וברגל, ובסופם תמיד יש קפוצ'ינו מעולה וגלידות נפלאות.

כמו במקומות האחרים, גם כאן בוקר גשום היה הגורם לתזוזה, הפעם מערבה (דרך כביש 241 המדהים) לאזור דולומיטי-די-ברנטה, שם בילינו את היום האחרון באיטליה בין עמקי התפוחים והגפנים הציוריים. את הפרידה מאיטליה ציינו אפילו בארוחה חגיגית במסעדה, עם פולנטת פטריות מול הנוף הציורי של מעבר Mendola. בהמשך ההצפנה חזרה, עברנו שוב לאוסטריה, שם בילינו יומיים ליד אינסברוק, ובפעם היחידה בטיול כולו העברנו יום של שיטוט עירוני, בגן חיות ומוזיאונים, אך עדיין גם רכבל ל-2000+ מטר והליכה בהרים שסובבים את העיר האלפינית הזו (טיול עירוני נוסח אוסטריה...). התחנה האחרונה לפני החזרת הרכב במינכן הייתה זיפלד (Seefeld), עירה יוקרתית ומרכז טיולים נפלא בהרים, כאן נפרדנו מאוויר ההרים, הירוק האינסופי, והפסגות המושלגות, ולמחרת כבר היינו בחום אוגוסט שלנו, המומים מהמולת שדה התעופה, נדחפים סביב קרוסלת המזוודות ומתחילים להזות על הטיול הבא...

קמפינגים - המלצות
חנייה מאולתרת -  בעיקרון לא חייבים ללון בחניונים מסודרים (למעט סלובניה וקרואטיה בהם חברת ההשכרה דורשת התחייבות כזו), אולם בהנחה שאינכם מעונינים ללון בצדו של כביש מהיר, ורוצים גם ליהנות מהמחנה, לא תמיד קל למצוא נקודות נוחות ללינה בשטח - ברוב השטחים שנראים אטקרקטיבים מתגלים שלטים האוסרים על חניות לילה, או המצינים שאלו שטחים פרטיים. אם בכל זאת מצליחים למצוא נקודה יפה בטבע להתבודדות, החוויה בהחלט נחמדה וחסכונית, אך עדיין צריך מדי יומיים לעצור בחניון מסודר, ולו רק על מנת למלא מים. למדנו שחניונים מאולתרים הכי כדאי לנסות בחניות של אתרי טבע למיניהם, או נקודות יציאה לטיולים, אשר מתרוקנות אחה"צ, שוב, בתנאי שאין שלטים האוסרים חניית לילה. בכל אופן, קמפינגים תמיד נוחים יותר, ויש שם כל מה שצריך (קניות, רחצה וכו'), אבל לפעמים גם עמוס וקצת רועש!

אנחנו לנו רוב הלילות בחניונים מסודרים, ולהלן כמה המלצות ספציפיות -
גרמניה
OberWasson - לאלו שמשכירים במינכן בדרכם לאוסטריה - קמפינג נוח ללילה ראשון, לא רחוק ממינכן.
אוסטריה
• Goling - ממש ליד מפלי גולינג (ללכת ברגל), קמפינג בסיסי ונוח, עם הרבה קיקיסטים.
• Saint John - פונקציונלי ונעים, ליד Lichtenshtein Klamn.
InnesBruckCampingplatz Innsbruck Kranebitten קמפינג מצוין, מאובזר, צמוד לפארק עם מתקנים לילדים, ותחבורה ציבורית נוחה לעיר, קצת עבודה לפילוס (קצת רעש מהאוטוסטרדה).
• אזהרה! - קמפינגים באזורי האגמים מפוצצים (אוגוסט)! קמפינגים מפוארים מידי סתם מאכזבים, המקומיים שוהים שם שבועות, ואותכם ימקמו אי שם בפינה. היינו באחד - קמפינג Bruck, שמתהדר ב"אגם" שהתברר כשלולית מלאכותית (ובמחיר מופקע!).
סלובניה
• Spik - קמפינג נעים, מרווח ומאובזר, עם בריכה (ואפילו מגלשת מים לילדים), במרכז אזור הטיולים המופלא של Kranjska-Gora.
• Bled - קמפינג מסודר למופת, קצת עמוס אך גדול מאוד, דקה הליכה מחוף האגם, אך דורש נסיעה לעיר.
Bohinj - Zlatorog - קמפינג קצת מוזנח, צפוף ומבולגן, אבל - לחנות כמה מטרים מאגם שהוא פיסת גן עדן שווה הכל! אווירה צעירה, מסעדה/פאב בראש טוב!
• Terma-Catez - קמפינג מצוין ופארק מים במחיר משתלם, לא לבוא במיוחד, אבל מצוין לעצירת ביניים בדרך לקרואטיה.
איטליה
• Colfasco  - מומלץ ביותר! - קמפינג נעים בנוף מדהים בלב Alta-Badia, מסודר ומרווח, במרחק הליכה מקולפסקו וקורווה, על שלל רכבליהם, מסעדותיהם, ואינספור מסלולי טיול.

כמה טיפים כלליים
• בסוכנות ההשכרה - קחו את הזמן! הדחף לאחר יום טיסות הוא למהר ולהתחיל כבר לנסוע, אבל עדיף להתעכב מעט, לסדר את הרכב בצורה נוחה, לקבל הסברים על כל דבר ברכב, ובעיקר לבדוק כל דבר, ולהימנע מהפתעות לאחר מכן! בתור 'מתחילים', חיפפנו קצת (וגם לא ממש ידענו מה לבדוק), והיה די מרגיז לגלות בימים הראשונים כל מיני פגמים, כמו וילונות שלא עולים כמו שצריך (בסוף התייאשתי ואלתרתי וילונות לילה מקרטונים), ברז כיור לא תקין, רשתות קרועות ועוד, שום דבר לא קריטי, אבל עדיף לבדוק הכל ולדרוש החלפה בטרם תיקחו את הרכב. תבדקו כל כפתור, כל גוף תאורה, שקע מתח, ברז, וילון, ודאו שאין נזילות מים נקיים ואפורים, שיש חומר לשירותים, שהצלון נפתח ואינו קרוע (חשוב לימי גשם), שהמקרר והגז עובדים וכו'! אגב, היה פער אדיר במצב כל הנ"ל ברכב שלנו שעבר 60 אלף ק"מ לעומת רכב של חברינו, שעבר 20 אלף בלבד, כך שכמובן תמיד עדיף רכב חדש יותר. אני מניח שמחוץ לקיץ אפשר לדרוש זאת, אבל בשיא העונה אין ממש אפשרות למיקוח.
• אתר טוב לתכנון מסלולי נסיעה - רק תכפילו את זמן הנסיעה הנקוב לקבל זמן ראלי!
• נהיגה - לא להיכנס לחניונים צפופים (אנחנו למדנו את הלקח אחרי שמצאנו עצמנו תקועים במעבר חסום ברכב פרטי נעול, שפשוט  חנה בצורה קצת בולטת, אולי עשרה ס"מ... זה לקח לכמה מבוגרים בערך רבע שעה להזיז - חוויה לא קלה ומיותרת!).