טיול באזור הפירנאים, מהים התיכון לאוקינוס האטלנטי / מיכל אוקו, אילת

מספר ימי הטיול: 15 ימים
אוקטובר-נובמבר
התחלה וסיום בברצלונה

הטיול מתאים למשפחה עם ילדים, שאוהבת גם לטייל ברגל (אנחנו היינו זוג וילד בן 10). העונה היא סוף אוקטובר תחילת נובמבר.
יתרונות – מחוץ לעונת התיירות, מעט מטיילים (חוץ מסופי שבוע), שלכת מדהימה, מזג אויר – שלג ראשון.
חסרונות – הרבה לשכות תיירות סגורות, צריך לקחת בחשבון לגבי אינפורמציה בשמורות,  גשם, יום קצר.
תכנון הטיול גמיש בהתאם למזג האוויר, יש להצטייד בבגדי הליכה בגשם. מסלולי הליכה בעיקרון לקח לנו תמיד כפול מהזמן שהם רושמים בשילוט.

הטיול נמשך 15 יום, בספרד אין כל בעיה לישון היכן שרוצים, בעיקר מחוץ לעונת התיירות. במהלך כל הטיול לא ישנו אף פעם בחניון קרוואנים מסודר, לא תמיד מטעמי חסכון בעיקר מפני שהרבה חניונים סגורים בעונה זו, וכאשר מצאנו פינה יפה מתאימה נשארנו ללון בה. גם מגרשי החנייה בכניסה לשמורות מהווים מקומות יפים לישון. בצד הצרפתי יש לעקוב בתוך הכפרים על שלוט לפיקניק ושם בד"כ מותאם ללינת קרוואנים.

הטיול החל והסתיים בברצלונה, ניתן אולי להחזיר את הקרוואן באוקיינוס האטלנטי – סן סבסטיאן למשל - ולחזור בטיסת פנים.
ספרות – מדריך ספרד של לונלי פלנט בתרגום עברי של שטיינהרט-קציר וספרו של מנחם מרכוס "אוויר הרים". במידה ועוברים לצד הצרפתי, מדריך לשם (לנו לא היה). מפות – מפת כבישים טובה של אזור הפירנאים לראות שמופיעים גם מספרי הכבישים הצדדיים על המפה. מפות מפורטות בקנה מידה של עד 30:000 של מסלולי הליכה ניתן לרכוש בחנויות ספרים בברצלונה.

למסלול הטיול

יום 1 -  ברצלונה עד מונטסראט
ברצלונה
, השכרת הקרוואן, הצטיידות ויציאה לדרך לכוון מונטסראט (Montserrat). ההר והמנזר, במנזר בשעה 19:00 מופיעה מקהלת הנערים של מונטסראט, סיום יפה ליום הראשו של הטיול. לינה בחניון האוטובוסים של המנזר. ניתן ללון שם משעה 5:00 אחר הצהריים, בבוקר יש להזיז את הקרוואן מהחניה.

יום 2 -  מונטסראט עד ים תיכון לשמורת הטבע Parc Natural dels Aiguamolls de LEmporda
בבוקר טיול בהר מונטסראט (הר שיני המסור) כשמו כן הוא מורכב מעמודי סלע משקע שעוצבו ע"י הרוח והגשם. עליה עם רכבל סנט זואן (נפתח בשעה 10:00), ניתן לקבל מפת מסלולי הטיול בלשכת מידע במנזר. הליכה במסלול עד סנט זרוני וירידה ברגל למנזר. נסיעה לכוון ים התיכון דרך מנרסה, ויק וגירונה משם מזרחה לכוון שמורת הטבע Parc Natural dels Aiguamolls de LEmporda השוכנת על נהר El Fuvia הנשפך במפרץ רוזס. זו שמורה  המשמרת את אזורי הביצות, אתר בעל חשיבות לצפורים נודדות. לינה על גדות הנהר, לא היו יתושים אבל גם לא צפורים.

יום 3 – קאדאקס והאזור, פיגרס ושמורת הרי הגעש Parc Natural de la Zona Volcanica
נסיעה לאורך הים עד Cap de Creus, מאד מתוייר קשה למצוא מקום לעמוד. נסיעה לפיגרס, בקור במוזיאון סלוודור דאלי. אחה"צ נסיעה מערבה לכוון הפירנאים של קטלוניה, לכוון שמורת הרי הגעש,לכוון הכפר Santa Peu דרך Banyoles. מצאנו פינה ביער לישון.

יום 4 – קראלבס ועמק נורייה
בבוקר נסיעה דרך שמורת הרי הגעש לכוון אולוט (בשמורה מסלולי הליכה, אנחנו לא טיילנו רגלית). נסיעה לכוון ריפול משם לריבס דה פרסר ועד קראלבס Queralbs (גובה 1200 מטר). משם ברכבת קרמאליירה Cremallera דרך קניון נורייה Gorges de Nuria עד לעמק נורייה כ-2000 מטר. יש לברר שעות רכבת שכן מחוץ לעונה לוח הזמנים מצומצם. הכרטיס כולל גם עליה ברכבל לאחד מאתרי הסקי. בעמק מבנה גדול הכולל מלון מסעדה ומרכז מבקרים ולשכת מידע (ניתן לקבל מפה). ירדנו רגלית דרך קניון נורייה עד לקראלבס 3.5 שעות. לינה במגרש החנייה של הרכבת בקראלבס.

יום 5 – קראלבס עד אספוט, שמורת האגמים הגדולים
יום גשום ולכן כולו נסיעה, מקראלבס לכוון פוצרדה דרך מעבר הרים  Toses ומנהרת ההרים דל קאדי לכוון שרשרת ההרים סיירה דל קאדי, קיימים באזור מסלולים יפים, ויתרנו בגלל מזג האויר. נסיעה דרך Saldes, Gosol, Adrall, Sort. משם לכוון אספוט 1300 מטר לינה במגרש החנייה של שמורת האגמים הגדולים Parc Natural dAiguestortes I Estany de Sant Maurici.

יום 6 – יום שלם בשמורה
הכניסה לשמורה נעשית רק עם ג'יפים של השמורה, יש לחזור לאספוט ושם יש לשכת מידע ומפות ומשם גם יוצאות ההסעות. אנחנו נסענו עד לאגם מאוריציוס 1900 מטר. ניתן לנסוע גם הלאה צריך לברר כאשר משלמים על אפשרויות ההסעה השונות ולברר מתי הסעה אחרונה חזרה. מאגם מאוריציוס טפסנו בשלג (שירד כל הלילה) עד לאגם (2350 מטר) שמתחת לפסגת Amitges. במקום מחסה בו ניתן לקנות אוכל או מרק חם (מקובל לאכול בפנים גם את האוכל שאתה מביא עמך). חזרנו בדרך קצת שונה לכוון אגם מאוריציוס. אנחנו בחרנו מסלול כמעט מעגלי במידה ויש כמה כלי רכב ניתן לעבור את מעבר ההרים פורטארו דאספוט ומשם לכפר בואי. בעקרון ניתן להגיע אל השמורה מכוונים שונים ובהתאם לתכנן את מסלולי ההליכה. לינה שוב במגרש החניה של השמורה.

יום 7 – מאספוט לקניון אניסקלו (מעבר למדינת אראגון)
יום נסיעה, נתקענו בסופת שלג במעבר הרים Bonaigua (גובה 2070 מטר) עד שהגיעה מפלסת. נסיעה דרומה לכוון Vielha, מערבה לכוון Castejon Desos ומשם דרך קניון נהדר עד Campo. נסיעה עד לכניסה לקניון אניסקלו Canioin de Anisclo ששיך לשמורת הטבע אורדסה. דרך דו סטרית צרה ויפהפיה באורך של כ-9 ק"מ במעלה הקניון.

יום 8 – פארק אורדסה
בבוקר גשם הליכה במסלול של כשעה בקניון אניסקלו, משם נסיעה לכוון טורלה ולחנייה של הפארק. מרכז המבקרים סגור, לינה בחנייה של הפארק.

יום 9 – יום שלם בפארק אורדסה
הליכה לאורך נהר ארזס ומפליו עד סירקו דה סואסו. תחילת המסלול ביער בשלכת ועד אזור המושלג, רוב חלקי המסלול הם הלוך וחזור. לינה שוב בחניון השמורה.

יום 10 – עמק בוחרלו מעבר לצרפת
בבוקר נסיעה לעמק בוחרלו Bujaruelo, דרך מקסימה. כדאי לישון שם במקום לילה נוסף בחניון הלילה של שמורת אורדסה. חזרה לטורלה ומשם לכוון פנטיקוסה, ולצרפת דרך מעבר הרים Portalet, מכאן הנוף שונה לחלוטין פחות יער יותר נופים פתוחים של כרי דשא, המשכנו לכוון Laruns ומשם דרך יפה עד Argeles Gazost המשכנו קצת דרומה עד לכפר Pierrefitte. לינה באזור פיקניק בתוך הכפר המותאם לקרוואנים.

יום 11 – פונט דה אספנייה עד גברני Gavarnie
נסיעה לכוון פונט דה אספנייה עד תחנת הרכבל עמק גוב Gaube. הליכה ברגל לאגם גוב. נסיעה חזרה לכוון גברני. עלינו לישון קצת מעל הכפר.

יום 12 – קרקס גברני ונסיעה מערבה לכוון אוקינוס אטלנטי
בבוקר הליכה ברגל לקרקס גברני,  נסיעה לכוון מעבר הרים טורמלה Tourmalet הסתבר שהוא סגור, נאלצנו לחזור על דרכנו. נפרדים מהפיראנאים המשכנו לכוון הערים לורד, Pau, Oloron, עצרנו בדרך המובילה ל-Navarrenx ליד הכפר Aren ירדנו עד לנהר Oloron ושם ישנו.

יום 13 – נסיעה מערבה עד לאוקיינוס האטלנטי
נסיעה לכוון העיר St Jean de Luz הסתובבות במרינה, נסיעה לאורך הים לכוון Hondarribia ולכוון ספרד דרך Jaizkibel Mendia. בדרך נכנסנו ללינה  על אחת הגבעות הגבוהות מעל האוקינוס.

יום 14 – מושכים לכוון ברצלונה
נסיעה לכוון פמפלונה, ארוחת בוקר ליד נהר ארגון. ממשיכים לכוון Huesca בדרך תצפית על צוקי לוס מאיוס מקסימים מלא נשרים. הלאה לכוון Lerida. מחפשים מקום לינה ירדנו מהכביש הראשי לכוון אגם Rialb, לינה.

יום 15 – ברצלונה
החזרת קרוואן, נסיעה לברצלונה, חצי יום בברצלונה.