חודש בסקנדינביה עם קרוואן - "הטיול היפה ביותר שעשינו!" / משפחת לירן

מספר ימי הטיול: חודש
קיץ 2017
התחלה וסיום בברלין

בקיץ 2017, יצאנו ארבע  נפשות (זוג + 2 ילדים בגילאי 17, 11) לטיול שהיה ממש חלום מבחינתנו לסקנדינביה. את הטיול החלטנו שוב לעשות בקרוואן לאור חוויות קודמות שלנו עם מוטורהום.

הטיול הראשון שלנו בקרוואן להולנד ובלגיה, הטיול השני היה לקליפורניה והטיול השלישי היה למספר מדינות במערב אירופה - גרמניה, צרפת, שוויץ ואוסטריה.
הטיול לסקנדינביה היה הטיול הרביעי ואחד הדברים שהיו מאוד חשובים לנו, זה להגיע לאיי לופוטן בצפון נורבגיה. איי לופוטן הם שרשרת של איים קטנים וקסומים בצפון מערב נורבגיה. הבנו שהמסע לצפון הוא ארוך מאוד, אך למרות כל הקשיים החלטנו לעשות זאת וכמובן בקרוואן.

את המסע לצפון הרחוק מברלין התחלנו בעיר שוורין Schwerin, עיר שנמצאת בצפון מערב גרמניה ושם בילנו את הלילה הראשון בקמפינג Campingplatz Falckenstein שבגרמניה. למחרת בבוקר התעוררנו ועברנו את הגבול לדנמרק. לאחר שחצינו את הגבול בין גרמניה ודנמרק, נסענו לכיוון האי פין אל העיר אודנסה, סיירנו במרכז העיר וביקרנו בביתו של האנס כריסטיאן אנדרסן. לקראת הערב הגענו אל צוקי מונט Mons klint וביקרנו בצוקים. לנו בקמפינג הקרוב.

למחרת בבוקר נסענו לכיוון רוסקילדה וביקרנו במוזיאון הספינות הויקינגיות. את החלק הזה של דנמרק סיימנו בקופנהגן (נחזור אל האי הגדול של דנמרק בהמשך). לפני שעברנו לשבדיה בגשר אורסונד ביקרנו גם בעיירה גליליי - עיירת דייגים קטנה בצפון מזרח דנמרק שם מסתתר סיפור מרתק על הצלת יהודי דנמרק בזמן מלחמת העולם השנייה. לאחר שעברנו את גשר אורסונד המשכנו בדרכנו לגטבורג שם בילינו בפארק השעשועים הגדול והפלגנו בארכיפלג. המראה שנשקף היה מדהים ונהננו מאוד.

המשכנו בגבול המערבי של שבדיה לעיירות דייגים מקסימות שבחרנו לעצור בהן Marstrand, Fjallbeacka (העיירה שמפורסמת בזכות הסופרת קמילה לקברג, שכתבה את כל ספריה בעיירה) וקינחנו ב-Sromstad שם ראינו מבני עץ מרשימים ומקבץ סלעים בצורת ספינה. החלטנו לתת גיחה לאוסלו שבנורווגיה בגלל קרבתה לגבול של שבדיה, ביקרנו בעיר וראינו כל אתריה החשובים. אהבנו את העיר.

למחרת עזבנו את נורבגיה (עוד נחזור אליה בהמשך) ונסענו אל הבירה של שבדיה, שטוקהולם. בדרך עברנו דרך אורברו, שם יש טירה רומנטית ענקית וסביבה תעלה מלאה עם שושנות מים. בשטוקהולם בילינו כשלושה ימים מלאים בהם ביקרנו גם באי דיורגארדן. לאחר שלושת הימים שעברו עלינו בנעימים נפרדנו משטוקהולם והתחלנו את המסע לצפון דרך הצד המזרחי של שבדיה: המשך הדרך הביא אותנו אל העיר העתיקה השנייה של הצפון הודיקסוול, סונדסוול, באזור החוף הגבוה (הגה קוסטאן) שם מתרכזים הנופים המרשימים ביותר בקו החוף של שבדיה המנוקד מצוקי סלע אנכיים מעל הים, אגמים, פיורדים ואיים מקסימים. עיירות נוספות בהן עברנו בימים הבאים היו עיירת הדייגים בנהאם, הגבונדן ונורפלסביקן.

לאחר ביקור בעיר העתיקה בלוליאו באיזור לפלנד המשכנו אל חוג הקוטב הצפוני בדרך ליוקמוק. איילי הצפון ליוו אותנו לאורך הדרך והביאו להתרגשות גדולה בקרוואן. נהנינו מאוד ללמוד על העם הלאפי ובעצם סיימנו שבועיים נפלאים בדנמרק ושבדיה ועמדנו לפי הכניסה לנורווגיה בחוג הקוטב הצפוני.

אל נורווגיה נכנסנו דרך העיר נרוויק. עלינו לפסגת ההר ברגל לגובה של 656 מטר כדי להשקיף על הפסגות והפיורדים המוארים בשמש חצות. לאורך כל היממה האזור מואר באור וההתרגשות הייתה גדולה. עמדנו לפני הכניסה אל איי לופוטן Lofoten islands, הרגע לו חיכינו כל כך הגיע. נסענו על גשר טיילסון שמקשר בין היבשת לבין היניה, האי הגדול והמאוכלס ביותר בנורבגיה. מגדלי גשר מתנשאים לגובה של 76 מטר מעל המים. הנופים באיי לופוטן מדהימים ומהממים. אנו מטיילים המון בחו"ל אך לעולם לא ראינו נופים כה מופלאים. העיירות בהן ביקרנו: סבולבאר (שם יש את גלריית הקרח המציגה אוסף של פסלים עשויים מקרח), קאבלבג, הנינגסבאר, נוספיורד (כפר דייגים שהפך לאתר מורשת של תרבות הדייג המקומי), בורג, ריין (אחד הכפרים היפים ביותר באיי לופוטן, כאילו יצא מסיפור אגדות), וכמובן בכפר הדייגים A, הכפר האחרון באיי לופטן.

בדרך בחזרה ליבשת, עברנו עם מעבורת לאי Vaeroy לטיול מהנה וצפייה בציפורים. חיפשנו את תוכי הים, אך לצערינו לא ראינו אותם (אל דאגה נראה אותם בשנה בע"ה באיסלנד). חזרנו ליבשת מהאי לבודה.

לאחר עלייה לייבשת התחלנו במסע דרומה: גרנליגרוטן (מערת גיר), מו-אי-ראנה, טרונדהיים, כריסטיאנסן, הדרך האטלנטית, דרך הטרולים, פיורד הגיינגר, קרחון בריקסדל וברגן.

צוק המטיף היה היעד שבא לאחר הביקור בברגן. בגלל שידענו שנוסעים לפחות כ-6 שעות, עם עלייה על מספר מעבורות בדרך, החלטנו להגיע לקמפינג שליד צוק המטיף לקראת הערב כדי להתחיל את הטיפוס בבוקר. זה היה בעצם השיא השני של הטיול בנוורבגיה. הצוק מרהיב ביופיו, נמצא כ-600 מטר מעל הליסהפיורד. הנופים שנשקפים מהצוק הם מדהימים ולא הצטערנו על המאמץ שהשקענו בעלייה.

עזבנו את נורווגיה והפלגנו בעזרת מעבורת לכיוון Hirtshals שבדנמרק - האי הגדול יוטלנד. בדרך חזרה לברלין עברנו במספר מקומות יפים: סקיין (לשון היבשה החולית גרנן, נקודת הקצה הצפונית של דנמרק, שם השתזפו כלבי ים בשמש ברצועה הצרה של חול סחוף גלים), מפת העולם ב-Lake Klejtrup (מפת עולם מיניאטורית הבנוייה מאבנים ודשא ליד הכפר Klejtrup), פסטיבל חול בדנמרק וגם בלגולנד. סיימנו את הטיול בדנמרק וחזרנו לברלין. בילינו גם שלושה ימים מקסימים בברלין.

ניתן לסכם את הטיול של חודש ימים כתקופה חוויתית מאוד. מכל הטיולים ניתן לומר, שזהו הטיול היפה ביותר שעשינו. נורבגיה כמובן מנצחת את כל המדינות שבהן ביקרנו, ואנו ממליצים להגיע לנורבגיה בסוף הטיול, כי כל מה שרואים לאחר מכן לא משתווה למנצחת מכולם. נסענו כ- 8000 ק"מ, שזהו באמת מסע ארוך, אך לא הצטערנו בכלל. הקמפינגים היו מדהימים, האנשים מקסימים והכל היה פשוט מושלם. אין לנו מילים לתאר את החוויה שעברנו ואנו ממליצה לכולם לטייל באזור כמובן עם קרוואן.
שלכם באהבה: רון, נועם, ניצן ושמואלה לירן, חיפה.