אירופה

אירופה

טיול זוגי בקרוואן מאוסלו / שמואל וציפי דביר


הרכב: זוג
מספר ימי הטיול: 14 ימים
יוני 2017
התחלה וסיום באוסלו

מסלול הטיול
תפעול וטיפים

לפני הכל, ברצוננו להודות לחברת "מוטורהום" על השירות הנהדר בכל תהליך הזמנת הקרוואן. על המידע המפורט והמדוייק, על העצות הטובות ועל זמני התגובה המהירים. זו פעם שניה שאנחנו מזמינים דרכם ובהחלט לא הפעם האחרונה.

תכנון - שיקולים, אתרים ומקורות מידע 
הטיול תוכנן למועד שיהיה אופטימלי הן מבחינת מזג האוויר והן מבחינת הצפיפות בדרכים ובאתרי התיירות. בתחילת חודש יוני מזג האוויר כבר חמים ונוח (הכל יחסי כמובן) ולעומת זאת חופשת הקיץ טרם החלה והתלמידים עדיין בבתי הספר כך שאין צפיפות באתרי התיירות.
חופשת הקיץ מתחילה ב-20 ביוני. השיקול לעשות את המסלול בקרוואן נבע מכך שנורבגיה מדינה ארוכה והמרחקים בין האטרקציות לא מאפשרים טיול "כוכב".
לצורך התכנון נעזרתי בסיפורי מסע המופיעים באתר למטייל ובאתר מוטורהום ובעיקר באתר התיירות הנורבגי Nordic Visitor שבאמצעותו ניתן להזמין טיולים מתוכננים מראש ולעשות אותם באופן עצמאי. לצורך טיול זה התבססתי על המסלול Norway Explorer מתוך הנחה שמתכנני המסלול מכירים היטב את האטרקציות עליהן אסור לוותר. את המסלול תכננתי באופן מפורט לכל יום תוך שאני משאיר לעצמי גמישות בכך שהיו מקומות בהם נשארנו למחרת ההגעה אליהם. לכל יום בניתי את המסלול על גבי מפת גוגל ושלחתי את הקישור אליה בסמס לטלפון. באופן זה היו מרוכזים לי כל המסלולים ולצורך הניווט נדרשתי רק להקליק על המסלול המתאים. בנוסף לכך נעזרתי כמובן ב-Waze . להלן אתרים נוספים בהם נעזרתי:
• אתר התיירות הנורבגי
• 
מפת כנסיות לוחות בנורבגיה (לפתוח את התפריט בצד ימין למעלה)
• מפות גוגל לצורך תכנון המסלול, שמירתו ושליחת קישור אלין באמצעות מסרון לטלפון
• אתר חניוני קמפינג
• אתר חוקי נהיגה בנורבגיה 
את רוב האתרים מצאתי ע"י חיפוש בגוגל על פי הנושאים שעניינו אותי.

 

הזמנות (טיסות, מלונות קרוואן)
את המלונות, הטיסות והקרוואן הזמנתי כחצי שנה לפני הטיול. טיסות - באמצעות סוכנת הנסיעות המשרתת אותנו כבר 25 שנה, מלונות - דרך בוקינג עם אפשרות ביטול ואת הקרוואן - באמצעות "מוטורהום ישראל" שדרכם שכרנו קרוואן בארה"ב לפני 9 שנים והיינו מאד מרוצים. בחודשים יולי ואוגוסט יש לעיתים טיסות שכר מישראל לאוסלו - כדאי לבדוק זאת. בנוסף לכך, רכשתי ביטוח כנגד ביטול באמצעות טריפ גרנטי, ביטוח המאפשר ביטול מכל סיבה שהיא וקבלת 80% מההוצאה. גם מוטורהום מציעים חבילות ביטוח טובות ששווה לבדוק אותן.

המטבע המקומי 
נכון ליוני 2017 המטבע המקומי בנורבגיה הוא קרונה נורבגית שנקראת Nok. ניתן להצטייד בקרונות בישראל אולם אם רוצים להחליף כסף בנורבגיה כדאי לדעת שלא ניתן לעשות זאת בבנקים. באוסלו ובערים אחרות יש סניפים של רשת Forex (מזוהים על פי הלוגו הצהוב) ואם אין כאלה, ניתן לעיתים להחליף בחנויות התיירים.

סוף שבוע בעיר אוסלו - לפני קבלת הקרוואן 
את הטיול התחלנו בסוף שבוע באוסלו. טסנו לאוסלו באמצעות חברת Swiss עם עצירת ביניים בציריך. משדה התעופה של אוסלו יש תחבורה נוחה ומהירה לעיר: רכבת מהירה או רכבת רגילה שמגיעה אל תחנת הרכבת המרכזית של אוסלו. העיר נחמדה, נקייה ומסודרת, תחבורה ציבורית יעילה (ויקרה להחריד) וכמובן שהנורבגים דוברים אנגלית מצוינת, דבר שמקל על התקשורת וההתמצאות. הגענו לאוסלו ביום חמישי אחה"צ כך שהיו לנו למעשה יומיים נטו לסייר בעיר.
במהלך היומיים ביקרנו במקומות הבאים:
בניין האופרה: בניגוד לבנייני אופרה עתיקים ברחבי אירופה, כאן מדובר במבנה חדש ומודרני. הבניין מיוחד ומרשים מבחוץ, הוא בנוי בשיפוע המאפשר לעלות על הגג שלו בהליכה מהכניסה (בתמונה). מומלץ ביותר לקחת סיור מאורגן (כשעה) בתוך הבניין. זו הדרך היחידה לראות את האולמות, אזורי האימונים, חדרי ההלבשה, הסדנאות לייצור התפאורה ומאחורי הקלעים של הבמות. טיפ: בניין האופרה יכול לשמש יעד מתאים לשומרי שבת. ניתן לקנות כרטיסים מראש לסיור המאורגן, אין בעיה של הפעלת מכשירים/סורקים וכו' וממילא אסור לצלם כך שאפילו בעניין זה אין הפסד.
 מוזיאון הוויקינגים: אל מוזיאון הוויקינגים ניתן להגיע באמצעות אוטובוס מספר 30 או באמצעות אוטובוס התיירים HoHo Bus. במוזיאון 3 ספינות וויקינגים שהשתמרו, אוסף של פריטים נוספים ומופע אור קולי מרשים.
 מרכז אלפרד נובל: המרכז שהוקם לזכרו של אלפרד נובל ובפרט לעניין פרס נובל לשלום. כל פרסי נובל מוענקים בשטוקהולם ארץ מולדתו, למעט פרס נובל לשלום שמוענק בבניין עיריית אוסלו הנמצא ממול. הביקור בבניין מרשים ביותר, מוצגת בו תערוכה של מקבל פרס נובל לשלום הנוכחי ובנוסף, מיצגים שונים של מקבלי הפרס לדורותיהם. כמובן שמיד חיפשנו וגם מצאנו את אלי ויזל, מנחם בגין, יצחק רבין ושמעון פרס ובנוסף ראינו הרבה אחרים ומוכרים. מומלץ לקחת את הסיור המאורגן.
פארק הפסלים The Vigeland Park: פארק ענק, ירוק ומטופח שכיף לטייל בו. הפארק משובץ בפסלים רבים ויש בו גם מוזיאון. מומלץ ביותר. טיילנו בו בשבת ונהנינו מתזמורות כלי נשיפה ותרגילי סדר של משמר המלך והווטרנים.
לסיכום: מכיוון שיש עוד מספר אתרים מעניינים באוסלו, אני ממליץ על שהיה בת 3 ימים מלאים לפחות.

מסלול הטיול

יום 1 - קבלת הקרוואן ונסיעה אל Geilo (סה"כ 257 ק"מ)
תחנת ההשכרה בה קיבלנו את הקרוואן נמצאת כ-74 ק"מ צפונית לאוסלו ומכיוון שלא הגענו אליה ישירות משדה התעופה לא יכולנו להשתמש בשירותי ההסעה. כדי להגיע אליה לקחנו את הרכבת מאוסלו אל Eidsvol ומשם במונית אל התחנה Touringcars שנמצאת ב-Minnesund. תהליך קבלת הקרוואן היה מהיר, נציג החברה המתין לנו ולאחר חתימה על המסמכים והוספה של הרחבת ביטוח כדי להקטין את סכום ההשתתפות העצמית, ראינו סרט שמסביר את כל הנדרש לתפעול הקרוואן. למזלנו קיבלנו קרוואן חדש לגמרי כך שהכל היה תקין, נקי וללא פגמים. בהמשך להלן הוספתי פרק מיוחד המוקדש לקרוואן. משימת ההצטיידות הראשונית התגלתה כמשימה לא פשוטה היות שביום ראשון כל הסופרמרקטים סגורים, גם בערים וגם מחוץ להן. כמעט והתייאשנו אולם לבסוף מצאנו סופרמרקט פתוח של רשת Kiwi ובו מצאנו את כל הנדרש. רשת זו מומלצת מכיוון שהמחירים בה זולים לעומת הרשתות האחרות. התחנה הראשונה במסלול היתה כנסיית הלוחות ב-Gol. בנורבגיה מצויות כמה עשרות כנסיות עתיקות שנבנו מלוחות עץ בזמן שבאירופה בנו מאבן. כנסיות אלה פורקו והועברו למקומות אחרים והן פזורות ברחבי נורבגיה. בהמשך הדרך ביקרנו בכנסיית לוחות נוספת והיא כנסיית הלוחות Torpo, גם כנסייה זו מרשימה ביותר. הדרך עוברת בנוף ירוק, עם שפע של מים וצמחיה שאף פעם לא שבענו ממנה. לקראת ערב הגענו אל הקמפינג Øen Turistsenter & Geilo Vandrerhjem הממוקם על כביש 7 לפני Geilo. הקמפינג כולל שירותי כביסה, ייבוש, קפיטריה ועוד. חניון מומלץ ביותר. לא הזמנו מקומות מראש ולא היתה בעיה של מקום. כך גם היה לגבי כל שאר החניונים, מכיוון שחופשת בתי הספר טרם החלה לא היתה צפיפות בחניוני הקמפינג.

יום 2 - נסיעה מ Geilo אל Bergen (סה"כ 240 ק"מ)
יצאנו מהחניון מערבה על כביש E7 לכיוון מלון Fossil Hotel שמהחניה שלו יש גישה לתצפית עילית על מפל Vøringsfossen. זהו מפל מים מרשים שגובהו הכולל 182 מטר וגובה המפל בנפילה חופשית הוא 145 מטר. זהו אחד מאתרי התיירות הפופולאריים ביותר בנורבגיה. מחניית המלון יוצא שביל מסודר אל מרפסת תצפית והנוף - מרשים ביותר. מהמלון ירדנו חזרה לדרך הראשית, פנינו ימינה ולאחר נסיעה קצרה הגענו לתצפית התחתית על המפל המאפשרת להתרשם מהמפל במבט מלמטה. משם המשכנו מערבה על כביש 7, עלינו על כביש 13 וממנו לכביש FV7 לכיוון ברגן לאורך פיורד Hardanger. הדרך יפהפייה, יש הרבה סיבות לעצור ולצלם אבל אחת הסיבות היותר טובות היא מפל המים Steinsdalsfossen. זהו מפל שאיננו גבוה מאד (50 מ') אבל יש שביל שעובר מאחורי המפל עם מרפסת תצפית שמאפשרת לצלם תמונות מיוחדות. לפני המפל ישנו חניון מסודר, שולחנות פיקניק וחנות מזכרות. זו היתה שעה מתאימה לאכול צהריים ואכן שם הכנו ואכלנו את ארוחת הצהריים כאשר המפל נשקף מחלונות הקרוואן. לאחר מכן המשכנו מערבה וחנינו 14 ק"מ צפונית לברגן ללינה בחניון Bergen Camping Park. בחניון זה נשארנו 2 לילות על מנת לא להיכנס עם הקרוואן אל תוך ברגן. החנייה לקרוואנים בתוך ברגן אסורה ועלולה לעלות בקנס גבוה, ואכן לא ראינו כאלה בעיר.

יום 3 - ביקור בעיר Bergen
בהתאם להמלצות משרד הקבלה של חניון הקרוואנים, אל ברגן נסענו באוטובוס שהתחנה שלו נמצאת על הכביש הראשי הסמוך לקמפינג מול תחנת הדלק. במשרד הקבלה גם קיבלנו דף הנחיות עם לוח הזמנים של האוטובוס. יעיל, מהיר וזול. את הסיור בעיר התחלנו ברציף הנמל שם נמצא שוק הדגים המפורסם: דוכני דגים ואוכל, מאד צבעוניים וססגוניים. סמוך לשוק הדגים נמצא גם מרכז המידע לתיירים, ניתן להיכנס ולקבל מידע חיוני. משם המשכנו אל הפוניקולר איתו ניתן לעלות אל ההר Floyen הנמצא בגובה של 320 מטרים מעל העיר משם ניתן להשקיף על כל העיר וההרים שמסביב. הנוף מלמעלה יפה ביותר ואם אין ערפל לא כדאי להחמיץ. בנוסף לתצפית יש שם בתי קפה, חנויות מזכרות, מתקני משחקים לילדים ועיזים שמסתובבות באופן חופשי תוך השארת עקבות ברורים על הדרך. סמוך לדוכני שוק הדגים בבניין מרכז המידע לתיירים ישנו שוק מקורה עם מסעדת דגים גדולה, חלקה בתוך המבנה וחלקה מחוצה לו. האוכל טעים מאד והשירות יעיל ואדיב. לאחר מכן המשכנו לטייל בעיר - טיילנו ברובע המשוחזר Bryggen על בתיו העתיקים והבתים הצבעוניים ובהמשך לכיוון היציאה מהעיר סיירנו במגדל של מצודת ברגן שהיא המצודה העתיקה השמורה ביותר בנורבגיה, מומלץ. כדי לקחת את האוטובוס חזרה העדפנו ללכת אל התחנה המרכזית הנמצאת בתוך העיר, מרחק הליכה לא גדול שמספק הצצה לרחובות נוספים ומעניינים בעיר.

יום 4 - מ-Bergen אל Sognal (סה"כ 245 ק"מ)
מברגן המשכנו צפונה על כביש 39 וממנו עברנו לכביש E16 לכיוון צפון מזרח. עצרנו ב-Voss, עיירה קטנה המבוססת על ספורט ימי, רחיפה וכד' ולאחר סיור קצר ברחובותיה שהיו מנומנמים בשעת בוקר המשכנו לכיוון Flam. זוהי עיירה קטנה ונחמדה הממוקמת בקצה פיורד Aurland והאטרקציה העיקרית היא אזור הנמל. צבע המים טורקיז, סביבה הרים נישאים והיא מהווה מוקד עגינה לאוניות קרוזים גדולות. מרכז החנויות הנמצא בנמל (למעשה Outlet Factory) גדול למדי, המגוון גדול והמחירים – סבירים בהחלט. כדאי לזכור לבקש טופס החזר מס מכיוון שהמע"מ בנורבגיה עומד על 25%. למזלנו, עם הגיענו לשם הפציעה השמש מבין העננים ואיפשרה לצלם תמונות יפות במיוחד. משם המשכנו ועלינו אל נקודה הצופה על כל הפיורד ונקראת Stegastein Viewpoint. בנקודת התצפית בנו מרפסת באורך של 30 מטר שבולטת לכיוון הפיורד ומאפשרת תצפית טובה על כל האזור. לא להחמיץ! לאחר שירדנו מהתצפית המשכנו על כביש E16 עד לחיבור שלו עם כביש 5 שעליו המשכנו עד לקמפינג Kjørnes Camping & Fjord Cabins הנמצא קצת לפני Sogndal. זהו אתר ברמה גבוהה ביותר, משטחי החניה מצופים אספלט ועל יד כל חניה שטח דשא. מבנה השירותים המרכזי נקי, מרווח ויש בו כל מה שנחוץ, אפילו בתי שימוש ומקלחות מיוחדים לתינוקות וילדים והכל נקי ומצוחצח. מומלץ ביותר.

יום 5 - מ-Sogndal אל Geiranger (סה"כ 201 ק"מ)
האטרקציה העיקרית ביום זה היא השייט במעבורת לאורכו של הפיורד Geiranger. יצאנו מחניון הקרוואנים ועלינו על כביש 5 לכיוון צפון. בשלב מסוים הכביש עובר לאורך אחת השלוחות של Sognfjord, אין שום אפשרות לפספס את נקודת התצפית (משמאל לדרך) שממנה ניתן לצפות למרחק רב לאורך הפיורד. משם המשכנו אל המוזיאון האינטראקטיבי Norsk Bremuseum שמספר את סיפור הקרחון (הגדול ביותר באירופה) ויש בו דגם של מערת קרח כחולה. המוצגים ניתנים להפעלה, מישוש וכד' ויש גם סרט הסברה שמספר את סיפורו של הקרחון - אתנחתא נחמדה בדרך. משם, המסלול הוביל אותנו לאורך כביש 5 שבשלב מסוים הופך להיות כביש 39 עד לעיירה Loen וממנה אל המעבורת שיוצאת מ-Hellesylt. המעבורת יוצאת בכל שעה וחצי ומשך השייט עד ל-Geiranger הוא שעה וחמש דקות. במעבורת אולם עם מושבים נוחים וכן מרפסות תצפית. המעבורת שטה לאורך הפיורד ומאפשרת תצפית על בתים הבנויים על מדרונות הפיורד וננטשו בשנות ה-60-70 והאטרקציה העיקרית היא תצפית על המפל המפורסם "מפל שבע האחיות". השייט מלווה בהסברים במספר שפות והוא משמש כסיור מודרך בפיורד, יותר מאשר מעבר עם הרכב במעבורת (זו כנראה הסיבה לעלות הגבוהה של המעבורת - 1285 קרונות לשני אנשים בקרוואן של 7 מטר). עם הגעת המעבורת המשכנו לקמפינג שבמקום ונקרא (איך לא?) Geiranger Camping. זהו קמפינג גדול ונוח עם מספר גדול של מקומות חניה ובניין מרכזי עם כל השירותים הנדרשים. בין 2 חלקי הקמפינג עובר נחל רחב שהמים שבו זורמים ברעש רב ומקורם במפל מרשים הנמצא במרחק הליכה קצר. ניתן להגיע אל המפל בשביל מסודר וטיפוס של 280 מדרגות בלבד, אבל התצפית משם על המפל ועל העיר שווים את הטיפוס. ביציאה מחניון הקמפינג מצוי סופרמרקט גדול וניתן להצטייד במצרכים.

יום 6 - מ-Geiranger אל Alesund (סה"כ 195 ק"מ)
מטרתנו העיקרית ביום זה היתה "דרך הטרולים" או כפי שהיא נקראת Trollstigen. אולם לפני שמגיעים אל מקום מדהים זה, נוסעים בכביש 63 צפון לכיוון Eidsdal ושם עולים על מעבורת וממשיכים בנסיעה בכביש. הדרך מטפסת אט אט לגובה והטמפרטורה יורדת בהתאם. ככל שעולים בגובה מתחזקת התחושה שאנחנו נמצאים בהרי האלפים השוויצריים בחודש פברואר: הרים מושלגים, משטחי שלג יפהפיים בצידי הדרך, ואגמים קפואים שרק החלו להפשיר והקרח החל להיסדק. אפילו הפרחים עדיין לא החלו לפרוח והשיחים הגלויים לעין רק החלו להזדקף לאחר שהשלג שרבץ עליהם הפשיר. נסענו לאט ועצרנו בכל מספר דקות לצלם כאשר הטמפרטורה ירדה עד ל 6 מעלות. לפני הכניסה לדרך הטרולים ישנו מרכז מבקרים גדול עם חנויות, שירותים ומסעדה וממנו נמשך שביל מסודר לכיוון מפל מים גדול ומרשים. השביל עוקף את המפל ולאחר הליכה של כ-10 דקות מגיעים למרפסת תצפית על המפל ועל דרך הטרולים המתפתלת. מלמעלה הדרך נראית מפחידה בגלל הפיתולים של 180 מעלות אולם הכביש חודש לאחרונה והתווספו בו מפרצים המאפשרים מעבר נוח לשני כלי רכב. ירדנו את הדרך בקרוואן וזה היה הרבה פחות מפחיד מהתיאורים המופיעים באתרים שונים. בקצה הירידה ישנו חניון קטן שבו ניתן לעצור ולצפות בדרך ובמפל במבט מלמטה. משם המשכנו בכביש E136 דרך Vike שם עוברים על גשר גדול לצד השני של הפיורד וממשיכים בכביש E39 אל עבר העיר המקסימה Alesund. מכיוון שזה היה יום שישי והשהיה בקרוואן בשבת היא בעייתית לשומרי שבת הזמנו מראש מלון לסוף השבוע. בתוך העיר בקרבת הנמל ישנו קמפינג מסודר שניתן להחנות בו את הקרוואן וגם לשהות בו למי שמעוניין. התשלום מתבצע במכונות אוטומטיות ויש גם מבנה ציבורי עם שירותים ומקלחות. החנינו את הקרוואן, חיברנו אותו לחשמל ועברנו למלון.

יום 7 - Alesund (שבת)
כאמור, בסוף השבוע התארחנו בבית מלון (Scandic Scandinavie) ואת הארוחות אכלנו בקרוואן שחנה בקרבת מקום. המלון מרווח, נקי, חדרים גדולים ומפנקים וממוקם בסמוך לנמל - מומלץ ביותר. העיר אלסונד קטנה, קומפקטית ונעימה. אזור הנמל הוא האזור המתוייר, בתים צבעוניים נושקים למים, סמטאות יפות ובתים הצבועים בצבעים שונים. השיטה היא לצבוע את הבניין בצבע אחד ואילו את מסגרות החלונות והדלתות לצבוע בצבע ניגודי תואם שנותן לבניין מראה מאד נעים לעין. "חרשנו" את העיר לאורכה ולרוחבה במהלך השבת תוך שהשארנו לנו מספיק זמן למנוחה לקראת שבוע חדש. מי שאיננו שומר שבת יכול להסתפק בסיור קצר של שעה שעתיים במרכז העיר ולהמשיך ליעד הבא.

יום 8 - מ-Alesund ל-Kristiansund (סה"כ 205 ק"מ)
בוקר יום ראשון, העיר ישנה ואין נפש חיה ברחוב. יצאנו מהעיר ועלינו אל התצפית שמעליה הנקראת Aksla. ניתן לעלות 418 מדרגות ברגל מתוך העיר אולם אנחנו העדפנו לעלות ברכב ולאחר מכן להמשיך הלאה. מכיוון שהמסעדה ומרפסת התצפית לא נפתחו עדיין הסתפקנו בתצפית מהשביל הסמוך. הנוף הנפרש לעין מרשים ביותר וכל העיר פרושה על כף היד. נקודת צילום מומלצת. משם המשכנו בכביש E39 לכיוון מערב ולאחר מכן לכיוון צפון אל עבר העיר Molde. חלקו של הכביש ביבשה ולקראת העיר Molde הכביש ממשיך על גבי מעבורת. בסמוך לעיר ישנה תצפית פנורמית מדהימה (כ-400 מ' מעל פני הים) על כל האזור שנקראת כמובן Varden - the Molde Panorama. סמוך לירידה מהתצפית נמצא מוזיאון פתוח נחמד Romsdal Museum. המוזיאון מציג בתים מתקופות קדומות שפורקו ונבנו מחדש באתר המוזיאון וכן מוזיאון שנמצא במבנה מיוחד. למי שמתכנן לבקר במוזיאון הפתוח בלילהמר המוזיאון ב-Molde דיי מיותר וניתן לוותר עליו. יעדנו הבא בדרך ל Kristiansund היה כביש החוף האטלנטי (The Atlantic Road). הכניסה לכביש היא מהעיר Bud והכביש עובר לאורך חוף האוקיאנוס האטלנטי ומאפשר תצפית על הים הסוער והסלעים השחורים הרבים הפזורים סמוך לחוף. בהמשך הכביש עוברים על גשר שמתרומם לגובה רב מעל האוקיאנוס. למרות שדרך זו מוגדרת כאחת מ-10 דרכי החוף היפות בעולם (ביחד עם כביש מס' 1 בארה"ב ודרך אמאלפי באיטליה) אנחנו קצת התאכזבנו ומצאנו שהתיאורים והתמונות שראינו היו קצת מוגזמים.

יום 9 - מ-Kristiansund ל-Trondheim (סה"כ 216 ק"מ)
יצאנו לכיוון דרום בכביש 70 שמתלכד עם כביש 39 לכיוון מזרח. ב-Kanestraum עולים על מעבורת וממשיכים בכביש 39. הדרך יפה ועוברת בחלקה הגדול לאורך הפיורד. ניתן לעצור מידי פעם לצילום ומנוחה. בסה"כ אין בדרך אטרקציות מיוחדות לבקר בהן כך שהגענו כבר בשעות אחה"צ המוקדמות אל Trondheim. חלפנו על פני העיר והגענו אל מוזיאון כלי הנגינה Ringve Music Museum.זהו מוזיאון מקסים, מספר המבקרים בו היה קטן ביותר והוא מציג את ההיסטוריה של כלי הנגינה ב-300 השנה האחרונות בנורבגיה. המוצגים ערוכים בצורה יפה, בתוך ויטרינות ותחת תאורה נעימה המאפשרת צילום איכותי. למוזיאון יש גם אגף שבו ניתן לסייר רק עם הדרכה (ללא תשלום נוסף) ולראות את חיי המעמד הגבוה בנורבגיה בהיבט של נגינה ולימוד נגינה. מאחורי המוזיאון נמצאים הגנים הבוטניים Ringve Botanical Garden וניתן לסייר בהם ללא תשלום. בסיום הסיור במוזיאון נסענו אל אתר הקמפינג Flakk, אתר מסודר, נוח עם כל השירותים הנחוצים.

יום 10 - מ-Trondheim ל-Røros (סה"כ 201 ק"מ)
את הבוקר התחלנו בביקור בקתדרלה של טרונדהיים Nidaros Cathedral. הקתדרלה מאד מרשימה, חלקה הראשון נבנה בימי הביניים ובו שוכן קברו של המלך אולף. מומלץ מאד לקחת את הסיור (באנגלית) בשעה 10:00 שבו מסבירים על ההיסטוריה של הקתדרלה. האזור שבו שוכנת הקתדרלה הוא אזור של מספר מוזיאונים וכרטיס הכניסה לקתדרלה מכסה גם אותם. הצילום בקתדרלה אסור לחלוטין. לאחר הביקור בקתדרלה נכנסנו למוזיאון הארכיבישוף שנמצא מאחוריה. המוזיאון מאד מעניין ומכיל אוסף של פסלים ועתיקות מאותה התקופה. משם עברנו למוזיאון תכשיטי הכתר שבו ניתן לראות את בגדי המלכים, הכתרים מזהב ופריטים נוספים. כמובן שהצילום שם אסור. בסיום הביקורים במוזיאוני הקתדרלה יצאנו לעבר העיר Røros. עלינו על כביש 6 לכיוון דרום, הכביש הופך בשלב מסוים לכביש מס' 39 ואיתו המשכנו עד לחיבור לכביש 30. הדרך יפה וירוקה וחלקה הגדול עובר לאורכו של הנהר Gaula. עצרנו מידי פעם בחניונים הרבים הפזורים לאורך הדרך לצילום ומנוחה. מעט אחרי העיירה Haltdalen נמצאת כנסיית הלוחות בשם זה. הכנסייה עתיקה מאד, בנויה מקורות עץ כבדות ומצופה בלוחות עץ. מזג האוויר היה מעונן מאד אבל כשעצרנו על יד הכנסייה התפזרו מעט העננים והשמש הפציעה. האפקט היה מדהים והכנסייה נראתה הרבה יותר יפה באור השמש שנתן לעץ צבע חי. המשכנו לעבר Røros ולאחר שהגענו אל המוזיאון הנמצא במרכז העיר החלטנו לבקר קודם במכרה שנמצא כ-13 ק"מ בסמוך לעיר. למזלנו החל מאותו יום (20 ביוני) התרחבו שעות הביקור והתווסף סיור בשפה האנגלית בשעה 17:00. לדעתנו אסור לוותר על הסיור במכרה. מדובר במכרה נחושת שנפתח לפני כ-300 שנה לאחר שהתברר שיש נחושת במקום. סביב המכרה קמה העיר Røros ששימשה מקום מגורים לכורים שהגיע לשם. המכרה נמצא בעומק רב מתחת לפני הקרקע ולצורך הסיור יורדים לעומק של כ-50 מ' שאותם גם צריך לטפס חזרה. הטמפרטורה השוררת במכרה קבועה ועומדת על 3 מעלות בכל ימות השנה. רצוי מאד להתלבש בהתאם. במהלך הסיור מקבלים הסברים על תהליך כריית הנחושת ועל חיי הכורים וניתן לראות את כלי העבודה בהם השתמשו וכמובן את המכרה עצמו על המסדרונות והאולמות שבו. הסיור במכרה אינו מתאים למי שיש לו קושי בטיפוס במדרגות או סובל מבעיות נשימה כגון אסתמה וכד'. מזג האוויר בעיר קר לעומת הממוצע בנורבגיה. בימים שבהם היינו שם הטמפרטורה נעה סביב 5 מעלות בתוספת רוח חזקה לעומת כ-15 מעלות בשאר המקומות. בתום הסיור נסענו אל אתר הקמפינג הסמוך לעיר Håneset camping.

יום 11 - מ-Røros ל-Lillehammer (סה"כ 270 ק"מ)
התחלנו את הבוקר (מוקדם יחסית) בסיור במרכז העיר Røros. העיר הוכרזה אתר מורשת עולמי של אונסק"ו וכשמטיילים בה קל להבין מדוע. מרכז העיר משובץ בבתי עץ עתיקים ויפהפיים מלפני כ 300 שנה מהתקופה שבה היה המכרה פעיל. המרכז קטן מאד ולא צריך יותר משעה של טיול איטי ונחמד עם עצירות לצילומים. באחד הרחובות המרכזיים נתקלנו בבית קפה וקונדיטוריה מקסים שהיה עמוס בתושבים מקומיים. זו היתה הזדמנות מצוינת להתחמם עם כוס קפה משובח. סיימנו את הטיול הרגלי בדיוק בזמן לפתיחת המוזיאון Røros Museet. המוזיאון נמצא במרכז סמוך לכנסייה והוא וסביבתו הם אתר חובה לכל מי שמבקר באזור. מדובר במוזיאון מושקע ביותר המתאר את החיים בתקופה שבה פעל המכרה. המוזיאון מכיל הרבה מאד דגמים עשויים עץ המדגימים את תהליכי הכרייה במפעל. רוב הדגמים אינם דוממים, הם פועלים, מתנועעים, המים בהם זורמים כך שהם ממחישים היטב את התהליכים. מרתק ומאד מרשים. בתום הסיור בעיר ובמוזיאון המשכנו דרומה אל לילהמר דרך כביש 3 ולאחר מכן כביש 6 ללא עצירות מיוחדות למעט מנוחה וצילום. את הלילה בילינו באתר קמפינג מסודר ונוח Lillehammer Camping, זהו אתר גדול, מסודר מאד, חניות על משטחי אספלט ממוספרים וכמובן כל השירותים הנלווים.

יום 12 - מ-Lillehammer חזרה לתחנת ההשכרה ב-Oslo (סה"כ 122 ק"מ)
מכיוון שסיכמנו עם תחנת ההשכרה על החזרת הקרוואן ב-15:30 ומכיוון שמדובר בנסיעה קצרה יחסית, היה לנו חצי יום לבלות בלילהמר. בחרנו לבקר במוזיאון הפתוח של לילהמר Maihaugen שנמצא במרחק נסיעה של פחות מ-10 דקות מחניון הקרוואנים. כפי שציינתי בהתחלה, אפשר לוותר על כל מוזיאון פתוח אחר בנורבגיה אם מבקרים במוזיאון זה. המוזיאון מתפרש על פני שטח גדול מאד ומסודר בצורה טובה: בתים, שבילים, אגמים, כנסיית לוחות מיוחדת ששמה Garmo ועוד. חלק מהבתים פתוחים לביקורם ובחלקם מדריכים של המוזיאון בלבוש המתאים לאותה תקופה מספרים על הבית או מתפקדים כחלק ממנו. למזלנו היה זה היום האביבי היחידי בטיול: השמש זרחה, לא ירד גשם והטמפרטורה "טיפסה" ל 18 מעלות, ממש קיץ... בבניין הכניסה למוזיאון נמצאת מסעדה וניתן לאכול בה ארוחה חמה במחיר סביר. בילינו במוזיאון הפתוח עד הצהריים ומשם יצאנו להשלים את הטיול המעגלי ולהחזיר את הקרוואן בשלום. את הדרך עשינו על כביש 6 דרום לכיוון אוסלו. אל תחנת ההשכרה הגענו בסביבות 14:30, היינו היחידים בהחזרה ותהליך ההחזרה ובדיקת הקרוואן ארכו כשעה וחצי. הסבר מפורט על תהליך ההחזרה - בהמשך. הנציגה שקיבלה מאיתנו את הקרוואן הסיעה אותנו אל שדה התעופה של אוסלו אל הטיסה הביתה. המרחק הכולל שנסענו עם הקרוואן היה 2152 ק"מ.

תפעול וטיפים שונים

הטיפים המופיעים להלן מאפיינים יותר את הקרוואנים בנורבגיה ואני מניח שגם באירופה כולה. יש קצת הבדלים בינם לבין הקרוואנים בארה"ב ולכן מי שמתכנן לנסוע לארה"ב כדאי שיקרא על הקרוואנים בארה"ב.

קבלה והחזרה של הקרוואן 
• 
תהליך הקבלה וההחזרה של הקרוואן הוא תהליך ארוך וצריך לייעד לו מספיק זמן. מומלץ להגיע סמוך לפתיחת הסניף. לאחר בדיקת הרישיון, גיהוץ כרטיס האשראי והחתימות מקרינים בפני השוכרים סרטון הדרכה שבו מראים את הקרוואן בצורה מפורטת וכיצד מתפעלים אותו. רצוי מאד לחפש ביוטיוב סרטוני הפעלה ומידע עוד לפני הטיול וכאלה לא חסרים.
• עם קבלת הקרוואן ומעבר עליו עם נציג החברה, צריך לבדוק היטב כל פרט ופרט. לא מדובר במכונית שכורה שבודקים חיצונית, אלא ברכב עם מערכות בתוכו שיש לבדוק: חימום, תאורה, מקרר, כיריים, ברזי מים, כל וילונות ההצללה, חלונות צד וחלונות תקרה, כל דלתות תאי האחסון, לבדוק את הגג מבחוץ ע"י טיפס על סולם ועוד ועוד. כל הדברים הללו נבדקים ע"י נציג החברה עם ההחזרה ואז אין תירוצים: מה שלא נרשם הוא באחריות השוכר. כל בעיה יש לתעד ולצלם.
• עם והיציאה לדרך, הדבר הראשון הוא לחפש סופרמרקט גדול ולהצטייד. ביום ראשון בשבוע זו בעיה גדולה שכן כמעט כל הסופרמרקטים סגורים. לפעמים כדאי לשקול קניית כמה מצרכים בחנות נוחות בתחנת דלק ואת ההצטיידות הגדולה לשמור למחרת. רשתות הסופרים העיקריות בנורבגיה הם: Coop, Kiwi, Rimi, Rema1000. לפיכך, לא כדאי לתכנן מסלול ארוך ליום הראשון ולקחת בחשבון את זמן קבלת הקרוואן וההצטיידות.
• להלן רשימה של דברים שרצוי להביא מהבית כדי להפוך את ההתנהלות בקרוואן לנוחה יותר:
מצרכי מזון שרגילים אליהם כגון: תבלינים, קפה, תה, שמן זית, טחינה, חלבה, מלח (הכל לפי הטעם כמובן)
נעלי בית מבד להסתובב בחלק המגורים של הקרוואן
כריות מתנפחות לשינה. הכריות שניתן לשכור רכות מאד ולא תומכות בצוואר
2 מגבות מטבח
מגבת בינונית לייבש עליה כלים
2 מגבות גוף מנדפות לטיולים
שטיחון קטן או מגבת לנגב רגליים כשעולים לקרוואן דרך הדלת הראשית
חבל כביסה ואטבים
• בהחזרת הקרוואן יש להקפיד על מיכל דלק מלא, מילוי או החלפת בלון גז, ריקון מים אפורים ושירותים, מילוי מים נקיים וניקיון סביר בתוך הקרוואן. בחלק מתחנות הדלק ניתן למצוא שואב אבק שניתן בעזרתו לשאוב את פנים הקרוואן, בד"כ ללא תשלום. פעולות אלה יחסכו כסף וזמן. תהליך ההחזרה יכול להימשך כשעה וחצי ואף יותר כי הבדיקה של נציג החברה היא קפדנית ביותר. אני מציע להכין רשימת תיוג (Checklist) של הבדיקות כדי לא לשכוח כלום.

נהיגה בקרוואן בנורבגיה
עקב ממדיו הגדולים של הקרוואן הנהיגה בו שונה מנהיגה ברכב פרטי או ג'יפ. מי שמחפש מהירות או זריזות עדיף שישכור פרארי... מדובר ברכב שאורכו כ-7 מ', רוחבו כ-2.5 מ', גובהו כ 3 מ' ומשקלו כ-3.5 טון. למעשה זו משאית קטנה ובאירופה הקרוואנים מצוידים בהילוכים ידניים. הקרוואן הוא רכב איטי, לוקח לו זמן לפתח מהירות ואם מוסיפים לכך את פני השטח ההרריים בנורבגיה הרי שהנהיגה כרוכה בהחלפת הילוכים בלתי פוסקת. חשוב מאד להקפיד על הילוך נמוך בירידות (וכאלה לא חסר בנורבגיה) על מנת למנוע שימוש מופרז בבלמים שיכול לסכן את הנוסעים. בנסיעה בתוך העיר רצוי לשים לב לעצים נמוכים כדי להימנע משפשוף הגג (גם את זה בודקים בהחזרה). בחניונים ציבוריים בערים או במוזיאונים יש לשים לב לשילוט האוסר על חניית קרוואנים ולחנות במקומות המותרים בלבד. מכיוון שמדובר ברכב ארוך, בפניה בעיקר ימינה, יש לשים לב שמסובבים את ההגה רק כאשר הגלגל האחורי נמצא מול הפניה כך שלמעשה הקרוואן בולט לעיתים אל תוך הנתיב הנגדי, בדומה לפנייה של אוטובוס. פניה הדוקה כפי שניתן לעשות ברכב פרטי תגרום לעלית הגלגל האחורי על המדרכה. כדי להימנע מכך יש לעשות שימוש רב במראות הצד ולכוון את המראות הקטנות שמתחת מראות הצד הגדולות כלפי מטה כדי לאפשר מבט אל גלגלי הרכב. מצד שני, הישיבה בקרוואן נוחה מאד ושדה הראייה רחב. הכבישים בנורבגיה צרים, רובם הגדול בעלי נתיב אחד לכל כיוון ומהירות הנסיעה ברובה עומדת על 60 קמ"ש. הכבישים מלאים במצלמות מהירות, לעיתים גם בתוך המנהרות וכאלה לא חסר. הנהגים ברובם ממושמעים ולא ראינו נסיעה במהירות מופרזת או עקיפות מסוכנות. המסלול שבניתי מבוסס על כ-200 ק"מ ביום, מרחק סביר שמאפשר מספיק עצירות למנוחה וביקור באתרים.

תפעול והתנהלות יומיומית 
מי שנוהג לטייל בקרוואן אוהב את ההתנהלות היומיומית, את הטיפול במערכות ולא חש כאילו הוא "עובד במהלך החופשה". בקרוואן מספר מערכות ותפעול ותחזוקה נכונים יבטיחו הנאה מהטיול וימנעו תקלות שגורמות לעגמת נפש מיותרת. רצוי לבצע מספר פעולות בבוקר לפני היציאה לדרך: למלא מי שתיה, לרוקן את המים האפורים וכן את מיכל השירותים הכימיים. בכל חניון קרוואנים ניתן למצוא נקודות למילוי מי שתיה וריקון מים אפורים ושירותים וגם לאורך הדרכים יש נקודות כאלה בתחנות דלק וחניוני דרכים. הנקודות משולטות בציור של קרוואן עם חץ הפונה מטה.
• בתוך הקרוואן מצויים תאי אחסון רבים המאפשרים לרוקן את המזוודות ולאחסן את כל הציוד הנדרש, הן בתאים העליונים והן במגירות ותאים בסביבה הקרובה למטבח. את המזוודות הריקות אפשר לאחסן בתא המטען התחתון, לעיתים יש גישה אליו מתוך הקרוואן ע"י הרמת המזרון מאחור. לפני היציאה לדרך או אחרי חניה ממושכת יש להקפיד על סגירת כל החלונות והפתחים, וידוא נעילה שלהם, הכנסת המדרגה, וסגירה של כל התאים והמגירות. הדבר חשוב מאד לגבי הפתחים שכן פתח שהושאר פתוח עלול להישבר תוך כדי נסיעה ולגרור חיוב כספי מיותר.
• המקרר בקרוואן יכול להיות מופעל על גז (בחניה ללא חיבור חשמלי), על מצברי הרכב (בזמן נסיעה) או ע"י חשמל חיצוני. חשוב לזכור להעביר את המתג למצב המתאים. במקומות קרירים, אם עוצרים לשעה שעתיים לא נורא אם המקרר אינו פועל אבל במקומות חמים או בשמש חשוב מאד לשמור על רציפות הקרור.
• את פנים הקרוואן ניתן לחמם האמצעות הגז, החימום מאד נעים ויעיל. במהלך הטיול בנורבגיה הטמפרטורה בלילות היתה נמוכה למדי (פחות מ-10 מעלות) וכל לילה הפעלנו את החימום וקבענו את הטמפרטורה ל-19 מעלות. טמפרטורה זו אפשרה לישון בפיג'מה קצרה תחת שמיכות חמות.
• את הקרוואן מקבלים עם 2 בלוני גז מלאים. במידה ובלון מתרוקן יש להעביר את הצינור אל הבלון המלא. פעולה זו מנתקת את מערכת החימום והפעלת המערכת מחדש יכולה להתבצע רק ממערכת הבקרה הנמצאת בדרך כלל בחדר השינה. חשוב לזכור זאת ולברר במידת הצורך בתחנת ההשכרה.
• ייצוב הקרוואן: מכיוון שחניוני הקמפינג ממוקמים בטבע, לעיתים קרובות החניה מתבצעת על משטח שאיננו ישר. על מנת לייצב את הקרוואן ולאפשר נוחות בבישול ורחצה מצורפים 2 משולשים מפלסטיק קשיח שאותם ניתן להניח תחת הגלגלים ולעלות עליהם עם 2 גלגלים (קדמיים, אחוריים או צדיים) ובכך לייצב אותו.

חניוני קמפינג בנורבגיה
בנורבגיה כ-1000 חניוני קמפינג הפזורים בכל רחבי המדינה. רובם של החניונים ממוקמים באזורי טבע נעימים, בסמוך לנהר/פיורד/מפל. אם מטיילים מחוץ לחודשים יולי-אוגוסט שהם החודשים העמוסים, אין צורך להזמין מקום מראש, פשוט מגיעים ונכנסים ותמיד יש מקום. משרדי הקבלה פתוחים בד"כ עד שעה מאוחרת, אולם גם אם לא, ניתן להיכנס, לחנות ולשלם למחרת בבוקר. מניסיוננו, ברוב החניונים החניה דיי חופשית ואין מקומות מוגדרים. מחנים את הקרוואן תוך התחשבות באלה שכבר חונים, מותחים את כבל החשמל אל נקודת החשמל הקרובה ומתחברים. ברוב החניונים החניה הינה על משטח דשא שעלול להיות בוצי עקב הגשם הרב שיורד בנורבגיה. במקרה כזה מומלץ לחנות עם החזית פנימה כך שהיציאה למחרת תתבצע בהילוך אחורי היות שלקרוואן הנעה אחורית. צורת חניה זו תמנע שקיעה בבוץ (מניסיון...). בנוסף למשטחי החניה, ניתן למצוא בחניון מבנה מרכזי ובו שירותים, מקלחות, כיורים לרחיצת כלים, חדר אוכל ציבורי שבו מתקנים לחימום/בישול, מכונות כביסה ומייבשים. לא הכל נמצא בכל חניון ועבור חלק מהשירותים (כביסה, ייבוש, מקלחת) נדרש תשלום נוסף. להלן מחירים ממוצעים ששילמנו בחניונים. מדובר בחניונים מסודרים ומרווחים ברמה טובה:
כ-280 קרונות עבור מקום חניה עם חיבור לחשמל
40-50 קרונות לכביסה
40-50 קרונות ליבוש כביסה
10 קרונות ל-5 דקות מקלחת (המטבע מפעיל את ברז המים החמים)

שוב תודה על הכל,
שמוליק וציפי דביר

קבלו הצעה