טיול משפחות בדנמרק / משפחות אדלמן וזילברשטיין

מספר ימי הטיול: 11 ימים
אוגוסט 2003
התחלה וסיום בהמבורג

יצאנו לטיול שתי משפחות: משפחת אדלמן עם שלושה ילדים ומשפחת זילברשטיין עם התאומים, כלומר ארבעה מבוגרים וחמישה ילדים בגילאים שנתיים וחצי עד שמונה וחצי. את הטיול התחלנו בהמבורג, גרמניה, שם לקחנו את הקרוואן ששכרנו דרך מוטורהום בישראל. אנחנו כמשפחה של חמישה נפשות לקחנו קרוואן לשישה, דבר שהתברר כבחירה מוצלחת היות והתוספת הכספית שולית והתוספת בנוחות היא גדולה.

את הלילה הראשון עשינו בקמפינג קרוב להמבורג אחרי שבקרנו בסופרמרקט העממי והצטיידנו במזון ושתייה ומצרכים נוספים. תכנון הטיול נערך מהארץ בדקדקנות. נסיעה ארוכה עם ילדים עשויה להיות סיוט אמיתי וכדי להימנע מכך בחרנו לחלק את זמן הנסיעה ממקום למקום כך שלינת הלילה הייתה ממוקמת באמצע הדרך בין אטרקציה לאטרקציה. כלומר, לאחר לינת לילה היינו נוסעים כשעה וחצי עד שעתיים לאטרקציה ואחר הצהרים היינו נוסעים בערך את אותו הזמן למקום הלינה הבא.

יש לציין שדנמרק משופעת בחניוני קמפינג נוחים ויפים עם מתקנים, משחקים וטרמפולינות לילדים. כמו כן יש אפשרות לכביסה, מקלחות ומטבח אם רוצים לבשל ביתר נוחות. השימוש במכונת הכביסה הייבוש והמקלחות עולה כסף, כמו גם החיבור לחשמל. כך שחנייה ללילה עולה בערך 35 אירו. את הקמפינגים הזמנו מהארץ דרך האינטרנט, עם זאת כאשר עשינו שינוי בתכנית או במסלול הודענו לקמפינג טלפונית על ביטול.

ביום השני טיילנו בעיר ליבק LUBECK בדרכינו לפוטגרדן PUTTGARDEN שם עברנו עם מעבורת לדנמרק ומשם נסענו לנייסטד קמפינג NYSTED CAMPING ללינת לילה.

ביום השלישי הייתה לנו נסיעה קצרה עד לעיר בנדהולם BANDHOLM שם מצוי ספארי ענק קנותנבורג KNUTHENBORG, מהגדולים באירופה. שטח הפארק כה גדול עד שלפעמים נוסעים הרבה מבלי לזכות לראות חיות. יש שם אזור בו נכנסים עם האוטו והנמרים מסתובבים חופשי ממש ליד האוטו וכן פארק שעשועים קטן ונחמד שהכניסה אליו חופשית אבל למתקנים האטרקטיביים יש לשלם. בילינו בפארק יום מהנה את ארוחת הצהרים בישלנו בקרוואן ואכלנו לידו עם שולחן וכסאות ששכרנו עם הקרוואן (מומלץ לשכור שולחן וכסאות). לחניית לילה נסענו לקמפינג מונס קלינט MONS KLINT, זהו קמפינג יפה שנמצא על לשון הים מונס.

ביום הרביעי יצאנו לטיול הליכה לצוקים של מונס קלינט, ישנו מסלול הליכה יפיפה שבסופו יורדים במדרגות עץ רבות אל רצועת חוף צרה ולבנה כשממול נפרס הים הבלטי (כדאי לטעום את המים, הים הבלטי הוא בעל המליחות הקטנה ביותר) ומאחור צוקים לבנים ענקיים. אנחנו ישנים לילה נוסף במונס קלינט.

ביום החמישי לאחר שעזבנו את מונס קלינט נסענו לבונבונלנד, פארק שעשועים גדול ויפה המתאים לכל המשפחה ושייך לבית חרושת לסוכריות. הפארק ממוקם ליד העיר NAESTVED. בסיום היום המהנה הזה נסענו לחניית לילה בקמפינג שממוקם ב-Roskilde. העיר ממוקמת צפונית לקופנהגן.

ביום השישי נסענו אל העיר הגדולה קופנהגן. החנינו את הקרוואן באחד החניונים הקרובים לגני טיבולי בעיר וטיילנו ברגל, לקחנו גם סיור מודרך באוטובוס פתוח שמבחינת הילדים, נסיעה באוטובוס היא חוויה לכשעצמה. לקראת אחר הצהרים נכנסנו לגני טיבולי, הכניסה לגנים בתשלום במקום נערכות הופעות שונות של קוסמים לוליינים והצגות ילדים משעשעות. כמו כן ישנו פארק שעשועים קטן עם מתקנים נוספים שהכניסה אליהם בתשלום. אין סיכוי להצליח לעצור את הילדים מעוד מתקני שעשועים אז הכינו את הכסף מראש. בלילה חזרנו ללון ברוסקילד.

ביום השביעי בחרנו להישאר בעיר רוסקילד בה ישנו מוזיאון גדול להיסטוריה של הויקינגים. המוזיאון נחמד יש בו דגמים של סירות בגודל אמיתי וכן דגמים מוקטנים של חיי הכפר בתקופה הויקינגית. לילדים יש חדר עם משחקים שהיו אופייניים לתקופה תחפושות של ויקינגים וספינה עליה יכלו להיות "ויקינגים אמיתיים". מחוץ למוזיאון ישנן סדנאות בהן עדיין בונים ספינות באופן ידני ויש אפילו אחת למכירה (לכל המעונין). כמו כן, ניתן לצאת לשייט בספינת ויקינגים עם שייטים מהמקום. לצערנו מזג האוויר לא אפשר את יציאתנו באותו יום ונאלצנו לוותר. עזבנו את רוסקילד בדרכנו ללינה בקמפינג הבא ליד העיר KERTEMINDE זהו קמפינג חמישה כוכבים עם נוף יפה והמון משחקים לילדים - Bogebjerg Strand Camping.

ביום השמיני נסענו לבקר במוזיאון הימי בקרטמיינד. המוזיאון קטן ונחמד. התאכזבנו מעט משום שציפינו לפארק דולפינים וחיי ים, אבל אם לא מצפים זהו מוזיאון נחמד לחיי הים באזור המקום בו הילדים נהנו ביותר במוזיאון היה פינת ליטוף של דגים וסרטנים שכנראה "ליטפו" אותם כל כך הרבה עד שהם הפסיקו לנסות לחמוק מידי הקטנים המאיימות.

היום התשיעי והעשירי הוקדשו לפארק השעשועים הענק לגולנד. הפארק גדול ויש להקדיש לו יומיים. בימים גשומים כמו שתפסו אותנו ניתן לרכוש בעד יורו אחד מעיל גשם צהוב שמצליח במידה מסוימת להשאיר אותך יבש. יש לזכור שסוף אוגוסט במדינות הצפון זה כמו תחילת החורף אצלנו יש ימים גשומים ובהחלט לא חם. את כל משחות ההגנה, כובע הקש והבגדים הקצרים שסחבנו מישראל הותרנו מיותמים בארונות הקרוואן ונאלצנו לקנות שם כמה סוודרים ובגדי חורף חמים. אבל זכרו - האירופאים רגילים למזג אוויר שכזה ואינם מוותרים על הביקור גם בגשם ורובם מגיעים לבושים בחליפות גשם. הפארק מקסים ויש בו פעילות לכל הגילאים. את שני הלילות ישנו בקמפינג בבילונד BILLUND שלגולנד ממש בפאתיה - Randboldal Camping. הקמפינג נחמד ובמרכזו אגם עם מגלשות מים שבני ובעלי יחד עם ילדי הסקנדינווים חיוורי העור התגלשו למרות הקור והגשם שהיה באותו היום.

ביום האחד עשרה לטיולינו עזבנו את דנמרק בדרכנו חזרה להמבורג, את הלילה בילינו בקמפינג שמצאנו באופן אקראי בכניסה להמבורג ובבוקר שאחרי החזרנו את הקרוואן וסיימנו טיול מקסים וחוויתי.

הנסיעה בקרוואן זוהי הרפתקה אמיתית לילדים. לגדולים שמטיילים עם ילדים יש בזה יתרונות רבים. אין צורך לארוז ולפרוק מזוודות כל הזמן בעיקר כאשר נסיעה עם שלושה ילדים קטנים מצריכה הרבה ציוד וקצת צעצועים ואת כל "הפקלאות" סוחבים ההורים. כמו כן אין דבר יותר טוב מנסיעה עם שירותים ומטבח צמודים, הרי כל אחד רוצה לשתות, לנשנש ולעשות פיפי או קקי בזמנים שונים במהלך הנסיעה. וכמובן האפשרות לבשל בקרוואן דבר שמוזיל את עלויות הטיול והילדים בין כה וכה רוצים רק את השניצל והצ'יפס שהם רגילים לו, כך שמסעדות עם קטנים זה יקר ולא נעים. התפעול של הקרוואן הוא פשוט וקל ובין פארק שעשועים אחד למשנהו הקמפינג הוא פינה קטנה של טבע בטיול.