טבע וכיף בקרוואן באוסטריה, שוויץ וגרמניה / משפחת צפוני

יולי 2013
התחלה וסיום במינכן

מסלול הטיול

משפחת צפוני ממזכרת בתיה, זוג - שמשון וזויה + 4 ילדים - נתן, 18, ינאי, 16, מעיין, 11 ותמר, 6, יצאנו לטייל טיול מעגלי ממינכן שבגרמניה לאוסטריה, שוויץ וגרמניה - 15 ימים. בחרנו בקרוואן מדגם C4 בעיקר משום שלגדולים היתה פרטיות במיטת הקומותים מאחור.
מסלול הטיול תוכנן בקפידה כ-4 חודשים מראש בקריאת המלצות באתר מוטורהום וברחבי האינטרנט. יש המון חומר וכל אחד "דג" את מה שהוא מוצא ונכון לו. בכל יום טיילנו ב-1-3 אתרים ובידיעה שיתכן ויהיו שינויים ושלא נספיק לבקר בכל האתרים שתוכננו, העיקרון המנחה החשוב ביותר היה להגיע בסביבות 17:00 לקמפינג או לחנייה יבשה קרוב מאוד לאתר של מחרת בבוקר כך שהיינו ראשונים בתורים שהסתבר שהיו ארוכים מאוחר יותר.

הניווט
בעזרת Google Maps הוצאתי קורדינאטות של האתרים שבהם בהם בחרנו לבקר, היתרון הגדול בניווט על פי קורדינאטות באמצעות  GPS הוא שלא צריך להכניס כתובת של שם העיר, שם הרחוב, מס' הרחוב וכו'... ניתן להגדיר גם מקומות שלא תמיד יש להם כתובת מוגדרת. בכל מכשיר GPS פשוט ניתן למצוא את האופציה לניווט באמצעות קורדינאטות, יש להקליד את נקודת היעד ולצאת לדרך. יש דרך נוספת לנווט ניתן לבנות ספריה ב-Google Maps ולשמור בספריה את נקודות היעד ובעזרת Google Maps בסמרטפון ניתן לנווט. ניתן לשתף את המסלול במייל למי שיבקש.

אתרי קמפינג
במקומות ובתאריכים שידענו שבטוח נהיה שם הזמנו קמפינג מראש, פשוט וקל להזמין באמצעות תוכנת ACSI, אך התברר שרוב המקומות דחו את ההזמנה משום שבעונה הבוערת לא שומרים מקום עקב תפוסה כמעט מלאה, בשום מקום שהגענו לא היתה תפוסה מלאה אם מגיעים לקמפינג בשעה סבירה עד 18:00 כך שחבל להתאמץ להזמין מראש מקום לקמפינג. הביקור בקמפינג הוא חוויה מיוחדת משל עצמה, תמיד נוצר קשר עם השכנים לשיחה קצרה ונעימה וכולם היו מופתעים שבאנו מישראל. בכל אתר קמפינג יש אפשרות לכביסה ולייבוש ובבוקר למי שמזמין יש לחמניות חמות, 1 יורו ללחמניה. בשעה 22:00 שקט ודממה בכל רחבי הקמפינג, אין "חאפלות" ולא מוזיקה. עלות קמפינג ממוצע כ-40 יורו.

כניסה לאתרים
בארץ קנינו מראש את כרטיס זלצבורגכארד ל-6 ימים שהיה כלכלי מאוד, כרטיס היער השחור נותן 3 ימים בלבד ולכן הכדאיות היא מאוד גבולית אלא אם מתכננים תכנון מדוקדק. עלות הכניסה לאתרים הינו מרכיב מאוד משמעותי בהוצאה בכלל שלנו בפרט הן משום שהילדים הבוגרים נחשבו כמבוגרים והן משום שחלק מהאתרים מאוד יקרים. סה"כ עלות כניסות לאתרים 1600 יורו. דלק - נסענו 2300 ק"מ ושילמנו 340 יורו דלק.

שונות - חשוב ביותר להצטייד בארץ
 פנס/תאורת חוץ
 תבלינים

קבלת הקרוואן
את הטיול התחלנו בגרמניה בשעה 10:30 נחיתה במינכן, לקחנו מונית גדולה של 7 מקומות ונסענו (65 יורו עם מונה) לקבל את הקרוואן (48.195221,11.855244) במרקטשוובן. קיבלנו את הקרוואן ממש עם ההגעה בשעה 12:00 (רכב חדש 3,000 ק"מ) ולאחר הסבר מפורט של תפעול הקרוואן רצוי וכדאי לבדוק באופן עצמאי את הקרוואן לפני הנסיעה, בדיקת המגרות, החלונות סימון וצילום כל שריטה ושפשוף על מנת למנוע אי נעימות בהחזרת הקרוואן. בהתלהבות כולנו פרקנו את הציוד לתאים ויצאנו לקניות בסופר ALDI הסמוך. החזרת הקרוואן היתה מהירה מאוד החזרנו אותו נקי ובאותה כמות של דלק שקיבלנו ולאחר כ-10 דקות סיימנו את הליך המסירה. הזמנו מונית שהגיע תוך 5 דקות ונסענו למלון במרכז מינכן ב-65 יורו.

תפעול הקרוואן
חששנו שהמשימה תהיה קשה מידי אך התברר כי התפעול ממש לא קשה, הקרוואן בנוי בצורה ידידותית ככל האפשר, קיבולת המקרר והמקפיא הספיקה למצרכים ל-3 ימים. את המקרר מפעילים ב-3 מצבים - מצב חנייה הפעלה בגז, מצב נסיעה הפעלה בחשמל 12V  ומצב חניית קמפינג 220V. בקרוואן יש פאנל המראה את כמות המים שנותרה, מצב המצברים הן של הרכב והן של הקרוואן וכמו כן יש בורר טמפרטורת מים חמים, יש המון ארונות אחסון שהספיקו לכולנו, ההתעסקות עם מיכלי המים השחורים והאפורים פשוט וממש לא מסובך. המזרנים במיטות היו נוחים מאוד והפתיעה אותנו גודל המיטה הזוגית של ההורים.

מסלול הטיול

17.7 – נחיתה במינכן וקבלת הקרוואן  +  האי כימזי
מראש לקחנו בחשבון שלא נגיע לאי כימזי, אבל קבלה מהירה וקלה של הקרוואן איפשרה לנו להנות מסיור באי כימזי 47.860254,12.364528. בשעה 15:30 הגענו לאי כימזי לקחנו ספינה וטילנו בארמון. מכימזי נסענו לאוסטריה מבלי לשכוח לקנות מדבקה בתחנת הדלק ביציאה מכימזי 47.813702,12.367237 לנסיעה בכבישים המהירים שעלתה 7 יורו ל-10 ימים, הגענו לחנייה יבשה בחניה של רכבל גולינג ללינת לילה בקרוואן.

18.7 – זלצבורג והסביבה
לאחר ארוחת הבוקר בקרוואן עלינו לרכבל בעיירה גולינג 47.726075,13.042193. הראשון יצא ב-08:30 לגובה 2000 מטר לתצפית מדהימה לעבר זלצבורג. הבחירה ברכבל היתה משום שרכשנו את כרטיס זלצבורגכארד והעליה היתה חופשית, הכרטיס כלל אתרים בעיר זלצבורג והסביבה למשך 24 שעות בלבד. לאחר סיור ותצפית של חצי שעה ירדנו חזרה והמשכנו לעבר ארמון הליברון 47.763106,13.06151 גם הוא נכלל בכרטיס זלצבורגכארד, ארמון וסיור מקסים, הילדים (ואנחנו) מאוד נהנו ובמיוחד כל פעלולי המים, יוצאים רטובים. לאחר הסיור בארמון נסענו לעבר העיר גולינג חנינו בחניון חנה וסע 47.825999,13.026556 ומשם לקחנו אוטובוס ללב העיר. סיירנו בעיר המקסימה במוזיאון מוצארט קנינו שוקולד וכולם היו כבר עייפים. ויתרנו על העליה למבצר ונסענו לקמפינג שהיה יקר אבל היה שווה בהחלט Camping Panorama Stadtblick, מקלחות כמו במלון ומסעדה יפה.

19.7 – האלשטט + תצפית חמש אצבעות

את היום התחלנו בנסיעה לכיוון האלשטט דרך באד אישל. עברנו את האלשטט ועלינו להר דיקשטיין. העלייה להר בשני רכבלים לתצפית 5 אצבעות, במקום נותר שלג רב ולאחר הביקור המרשים ועוצר הנשימה הילדים גלשו על השלג. באתר יש גם מערת קרח ומסלולי הליכה ועוד. את היום השלמנו בסיור בהאלשטט עוצרת הנשימה בטיול ברחובה הראשי. ולסיום, שחינו במים קרים בחוף מסודר מול הקמפינג שבו גם חנינו תמורת 2 יורו לשעה, היה שווה בהחלט 47.553036,13.647694. המשכנו בנסיעה לכיוון אבטנאו לחנייה יבשה לקראת יום המחרת.

20.7 מגלשות אבטנאו ומכרה המלח הליין
לאחר ארוחת הבוקר בקרוואן היינו ראשונים ליד הקופות במגלשות אבטנאו 47.556052,13.350231 ועם כרטיס הזלצבורגכארד עלינו חינם ברכבל וגלשנו מלמעלה בקרוניות האישיות. חוויה מדהימה כיף חיים. המשכנו לעבר מכרה המלח בהליין 47.667134,13.091795 דרומית לזלצבורג. היה סיור יפיפה במכרה, הלבישו את כולנו בסרבלי עבודה ויצאנו לסיור של כשעה וחצי. לאחר הסיור נסענו לקמפינג Campsite Auwirt מדליק ליד הליין. היה שווה בהחלט ובמיוחד המסעדה בה טעמנו את השטרודל ואת השניצל המפורסמים של אוסטריה. דיברנו ארוכות עם בעלת הקמפינג, אישה לבבית ונחמדה.

21.7 מפלי גולינג, מערת הקרח וטירת וורפן
על הבוקר סירנו סיור של חצי שעה במפל החמוד של גולינג 47.601949,13.144568, ומשם המשכנו לעבר מערת הקרח הגדולה בעולם 47.497133,13.193765. העליה עם הקרוואן לחניה העליונה של מערת הקרח בהחלט אפשרית אך העליה והירידה עם שיפועים וסיבובים רבים וחדים. סיור במערת הקרח היה אחת משיאי הטיול, עד לפתח המערה צריך לעבור שתי צעידות של 20 דקות ועליה ברכבל. קשה להיות אדישים למראות של הקרח במערה ובקור של 1 צלזיוס (להתלבש בהתאם), עליה של 700 מדרגות בתוך המערה וירידה של 700 מדרגות בתוך המערה, מבוגרים וילדים רבים עשו את זה בלי בעיה. את היום סיימנו בביקור בטירה המפורסמת Hohenwerfen Castle - הנמצאת בקרבת מערת הקרח, בטירה צפינו במופע האכלת ציפורים דורסות, מצעד סוסים וביקור במוזיאון כלי הנשק בני מאות שנים שהוצגו במקום. את הערב בילנו בבריכת השחיה המקורה של באד הופשטיין 47.169859,13.1042, כניסה חינם בכרטיס זלצבורגלאנדכארד בבריכה יש מגלשות והילדים נהנו מאוד שווה ומאוד מומלץ. מהבריכה המשכנו בנסיעה לחניה יבשה סמוך לגרוסקלוקנר לקראת היום שלמחרת.

22.7 מעבר גרוסקלוקנר + גן החיות הצמוד
מעבר גרוסקלוקנר
גם אותו ניתן להוסיף לרשימת המקומות המרשימים ביותר בטיול, הכניסה בתשלום 47.168765,12.813564 והדרך היא עליה עם פיתולים רבים עד לגובה של 2500 מטר חוויה בלתי נשכחת של מראות, פסגות, נופים ושלג, הנקודות המרשימה ביותר היא מספר 4-9-11 בנקודה 9 היה המון שלג טמפרטורה של 10 מעלות ביולי הילדים כולל ההורים נהנו מאוד. לאחר הסיור במעבר חזרנו באותה דרך וליד שער היציאה מימין יש גן חיות מקסים בו בילינו עד שעת הצהרים. לאחר הסיור בגן החיות נסענו בנסיעה ארוכה לקמפינג 3 דקות ממפלי קרימל שהוא חלק ממלון Hotel Krimmlerfalle ליד מפלי קרימל 47.218409,12.175126 לקראת היום למחרת.

23.7 מפלי קרימל  ופארק מים אלפמרה בשוויץ
היום יום ההולדת של מעיין והיא ביקשה לחגוג בפארק המים אלפמארה בשוויץ, וכך עשינו. את היום התחלנו בסיור במפלי קרימל המרשימים, עלינו במונית עד לראש המפל וירדנו בכיף במשך שעה וחצי לארוך כל המסלול. עזבנו את אוסטריה המדהימה לעבר שוויץ נסיעה ארוכה של כ-300 ק"מ באין ספור מנהרות שהארוכה שבהן היתה באורך של 15 ק"מ לפארק המים אלפמארה 47.199293,8.791151 הנחשב לפאק המים הגדול והמתקדם באירופה. יקר אבל שווה בהחלט לדברי כלת יום ההולדת והילדים. פארק מים עם מגבלת כניסה של עד 4 שעות, הילדים הספיקו להיות בכל 11 המגלשות, מגלשות מדהימות לא היו תורים יוצאי דופן וללא עקיפות כמו בארץ. לאחר הבילוי הכיפי נסענו לחניה יבשה קרוב לקמפינג מדהים בלוצרן, לקראת היום למחרת.

24.7 יום טיול בלוצרן
בשעה 08:30 הגענו לקמפינג לידו Camping International Lido ליד מוזיאון התחבורה הגדול באירופה (לא נכנסנו אבל שמענו שמאוד מומלץ), התמקמנו והלכנו לעבר תחנת אוטובוס הישר למרכז העיר היפיפיה. טיילנו כחצי יום ברחובותיה הציוריים של העיר וגשר העץ המפורסם, מומלץ ביותר! חזרנו לקמפינג ונכנסנו לחוף לידו, הסמוך בתשלום. אחרי שעה 17:00 המחיר יורד ב-50% (פתוח עד 21:00) חוף האגם מסודר עם בריכות, מקפצות וברבורים שיודעים לבקש אוכל. הילדים מאוד נהנו. היה כיף!

25.6 עליה לטיטליס + קניון הארה
עזבנו את הקמפינג לכיוון הטיטליס, נסיעה של 50 דקות. מחיר הכניסה לטיטליס לא זול אך שווה. העליה היא ב-3 רכבלים שונים שהאחרון הוא רכבל מסתובב תוך כדאי עליה. הפיסגה היתה מלאה בשלג וממש מעל העננים. ניתן גם לראות את רכס הרי האלפים מכל הכיונים, מראות מדהימים וכמובן משחקי שלג. במקום יש מערת קרח עם פסלי קרח. לנו היתה ראות מדהימה אבל כולם הזהירו אותנו שאם הראות לקוייה לא כדאי להתאמץ לעלות לפיסגה. לאחר הביקור בטיטליס נסענו לעבר קניון הארה 46.720027,8.204648, קניון עם מים זורמים בעוצמה ובצבע מיוחד טורקיז/זית בהיר, מסלול הליכה יפיפה מתפתל ברחוב של 1 מטר עד 10 מטר, מסלול ש כשעה וחצי. המשכנו לעבר חנייון המיועד לקרוואנים 47.674388,8.608496 סמוך למפלי הריין.

26.7 מפלי הריין + מגלשות טודנאו
מפלי הריין
מרשימים ביותר. קנינו כרטיס משולב הכולל שייט, עליה למצוק באי באמצע המפל, ועליה לתצפית מהטירה הסמוכה. ממפלי הריין החלטנו לנסוע למגלשות בטודנאו 47.830062,7.94896 ולאחר ירידה במגלשה ארוכה מאוד וכייף לא נורמאלי נסענו לקמפינג Am Möslepark בפרייבורג שהוזמן מראש. הקמפינג מדהים עם מסעדה טובה בה הזמנו את כל סוגי העוגות של היער השחור ולי לא הזיקה בירה טובה.

27.7 העיר פרייבורג + פארק החבלים בטיזיזי + סיור בטיטיזי
עזבנו את הקמפינג המדהים בפרייבורג למרכז העיר. פרייבורג המקסימה ובילינו בעיר, בקתדרלה וכמובן בשוק האיכרים שהיה הומה אדם. לאחר סיור של חצי יום בעיר נסענו לכיוון העיירה טיטיזי וממש מול החניה המרכזית נמצא אקשן פארק החבלים 47.90352,8.153931 בו גילנו כוחות נסתרים אצל חלקנו. לאחר קבלת הוראות בטיחות וביצוע מסלול הדגמה עם מדריך צמוד יצאנו לעבר המסלולים שהיו עם דרגות קושי של 1 עד 6 אנחנו ביצענו עד 3 היתר השארנו לאמיצים והנועזים יותר. לעת ערב סיירנו ברחובה של טיטיזי ואכלנו באחת המסעדות. את הלילה עשינו בחניה יבשה בחניון המיועד לקרוואנים 47.904663,8.157236 בכניסה לטיטיזי.

28.7 בילוי יום שלם בקמפינג לחוף אגם טיטיזי
בשעה 08:00 הגענו לקמפינג Sandbank 47.887161,8.139957 לחוף אגם טיטיזי ליום כיף, התמקמנו בקמפינג וירדנו לחוף האגם מזג האוויר התאים ממש כמו בארץ עם 32 מעלות. היה זה אחד מהימים הכייפים ביותר בטיול יום של מנוחה, לילדים שכרנו סירת פדלים והתרחצנו באגם, לקראת השעה 15:00 השמיים התקדרו הטמפרטורה צנחה והתחיל גשם שלא פסק עד ליום המחרת. מבחינתו זו היתה חוויה מקסימה נכנסו לקרוואן הכנו ארוחת ערב ובילינו בתוך הקרוואן עד למחרת הבוקר.

29.7 כביש 500 + טיול בטריברג + מגלשות טודנאו + בריכת ויטה קלאסיקה
נסענו מהקמפינג דרך כביש 500 לכיוון טריברג ביום גשום יום בו לא פסק הגשם עוד מאתמול. סיירנו בשעון הקוקיה הגדול בעולם וקנינו מתנות בטריברג המקסימה  כולל ביקור במוזיאון היער השחור. היה בתיכנון גם סיור במפלי טריברג אך בגלל הגשם לא טיילנו במפל והבנו שלא הפסדנו הרבה. אחרי טריברג נסענו לכיוון טודנאו הסמוכה ומשם נסענו לבילוי ערב בבריכת ויטה קלאסיקה 47.918003,7.689089 לאחר הבילוי בבריכה נסענו ללינת לילה בקמפינג של פארק אירופה דרוכים ליום המחרת.

30.7 פארק אירופה
אין מילים להוסיף על פארק אירופה, בילינו משעה 09:00 עד 19:00. התמקמנו לילה לפני כן בקמפינג הענק הצמוד לפארק אירופה, קמפינג לא יקר. הקמפינג בסגנון מערב פרוע של ארה"ב. הכל בסגנון מערב פרוע כולל מקלחות ושירותים. יש במקום פעילות לילדים גם בסגנון מערב פרוע. מומלץ! המשכנו ללון לילה נוסף בקמפינג של פארק אירופה.