מאורלנדו לניו יורק וחזרה / משפחת ליפשיץ

מספר ימי הטיול: 24 יום
ספטמבר-אוקטובר 2008
התחלה וסיום באורלנדו

לפני שנתיים עשינו טיול של חודשיים בפארקים הלאומיים של מערב ארצות הברית.
הפעם טיילנו 24 יום עם Motorhome בצד המזרחי של ארה"ב שמשלב ערים מפורסמות, פארקים של Disney ונופים מקסימים.

טיסות - לקחנו 3 טיסות עד ליעד עם Connection במסלול Tel Aviv – Brussel – Chicago – Orlando.
את המלון ב-Orlando הזמנו דרך האינטרנט וחיפשנו מלון עם Shuttle משדה התעופה עד למלון. רצוי מאוד להזמין מלון עם הסעה כיוון שיש הרבה ציוד גם בהלוך ובטח בדרך חזור. את הלילה הראשון ישנו בLa Quinta, מלון נחמד עם בריכה וארוחת בוקר.

שקיעה בקי ווסט

תקשורת - לא לקחנו מהארץ טלפונים ניידים והשתמשנו כל הזמן במחשב הנייד לחיבור לאינטרנט ולשיחות דרך Skype בחינם מכל מקום בעולם. התחברנו כל הזמן לחיבור WiFi וזה לא חסר בכלל בארה"ב.

משפחה ליד פסל החירות

אטלנטה והפארק הלאומי סמוקי מאונטיין
התחלנו את הטיול באורלנדו ומייד לאחר המפגש המרגש עם הקרוואן (C30) יצאנו לדרך לכיוון אטלנטה Atlanta. בפעם הקודמת המצאנו לקרוואן שלנו שם: "Ervin"  והפעם פשוט "Ervin 2". כאן ביקרנו במרכז העולמי של Coca Cola בו הדבר המרשים ביותר הוא צפייה בסרט תלת מימדי. בלילה הראשון עצרנו ב-Campground בעיירה Ocala ואירגנו את הבית על גלגלים להמשך הטיול. בבוקר מוקדם יצאנו לדרך לכיוון הפארק הלאומי Great Smoky Mountains. התחלת הפארק היא בעיירה מקסימה בשם Cherokee שמשלבת את תרבות האינדיאנים. הכביש שמחבר בין שתי הכניסות לפארק, באורך של 25 מיילים צר ויפה ומגיע עד לעיירה תיירותית בשם גטלינבורג Gatlinburg בקרבתה אפשר לישון ב-Campground Elkmont, עם איילות וסנאים רבים. חלק מעניין בכל National Park הוא כמובן מסלולי ההליכה שאסור לפספס. עשינו מסלול מדהים ביופיו בדרך למפל Laurel Falls Trail שבעונה זו מלא בעלים בצבעים של אדום, כתום, סגול, ירוק, צהוב. מסלול הליכה נוסף שעשינו בפארק הוא סמוך ל-Visitor Center הדרומי ונקרא Oconaluftee River. היציאה מהפארק מובילה לאחד הכבישים המפותלים והיפים ביותר בשם: Blue Ridge Parkway.

חניה במיאמי מתחת לעץ עם קרוואן

פארק שננדואה
לאורך כל הדרך יש נקודות תצפית לעצירה וקשה להאמין שיש כאלה נופים יפים בעולם. ירדנו מהדרך היפה בצמוד לעיירה בשם אשוויל Asheville ואת המשך הנסיעה עשינו בכביש מקביל ל-Blue Ridge עד לפארק הלאומי שננדואה Shenandoah Park. הכניסה לפארק עוברת דרך הכביש הנופי היפה Skyline ועכשיו התחלנו להבין שהכבישים כאן מתחרים ביניהם על היופי, הנוף וצבעי העצים, ההרים והשמיים.
מסלול ההליכה המומלץ ביותר בפארק שננדואה הוא למפל Dark Hollow Falls שהכניס אותנו דרך עלייה מכובדת לתוך היער בצמוד לאיילות וחיות רבות שמסתובבות חופשי בין המטיילים. הלינה עם קרוואן בפארק מומלצת מאוד ב-Campground Shenandoah, יחד עם החיות שמחפשות אוכל ומסתובבות חופשי בצמוד לקרוואנים. המסלול השני שעשינו בפארק בשם Hawksbill Mountain מוביל לנקודת התצפית הגבוהה בהרים. אחד המקומות שמומלצים לביקור בקרבת הפארק הוא Luray Caverns, מערה יפה שהתגלתה בשנת 1878. המסלול במערה באורך של 1.250 מייל ומלווה במדריך שמספר על תולדות המקום מאז התגלה ועד היום. לא עזבנו את פארק Shenandoah מבלי שעשינו מסלול נוסף בצמוד למרכז המבקרים הצפוני בשם Fox Hollow Trail. למשפחות עם ילדים מתחת לגיל 12 מומלץ מאוד להשתתף בתוכנית חינוכית בשם Junior Ranger שמחנכת את הילדים לשמירה על הטבע ומתקיימת בכל National Park.

פארק שננדואה בארה"ב

וושינגטון DC
עזבנו את הנופים היפים של ההרים והגענו לעיר הגדולה Washington DC. מומלץ מאוד למטיילים עם קרוואנים להגיע לערים הגדולות בסופי השבוע, בהם יש מקומות חניה בשפע ואין הגבלות נסיעה בתוך העיר עם רכבים גדולים. חנינו צמוד מאוד למרכז העיר Mall והתחלנו לבקר במקומות המפורסמים ביותר של העיר: White House ,Washington Monument ,Lincoln Monument ,Capitol Building U.S, Verizon Centre, מוזיאון התעופה, מוזיאון של איכות הסביבה וגן החיות עם דוב Panda. כל המקומות המפורסמים בעיר אינם עולים כסף והמבקרים פשוט נכנסים לכל מקום בחינם לרבות בגן החיות הענק של וושינגטון. מקום לינה עם הקרוואן מצאנו קרוב לעיר בחניון Cherry Hill Campground, חניון טוב במיקום טוב, אבל יקר יחסית לכל המקומות בהם עצרנו לישון.

פנסילבניה
אחרי יומיים וחצי בעיר הגדולה יצאנו לדרך לכיוון עולם השוקולד של הרשי Hershey's Chocolate World בפנסילבניה, מקום נפלא לביקור עם סרט תלת מימד מצוין, טעימות רבות, ריח משכר וקניות בחנות המפעל. אחרי נסיעה קצרה יחסית הגענו למחוז האיימיש Amish בו התעניינו באורך החיים שלהם וקיבלנו המון מידע במרכז המבקרים בכניסה למקום. לא התרשמנו כל כך מהאזור בגלל שהכל מאוד תיירותי וכל מה שמעניין את המקומיים הוא למכור עוד ועוד מזכרות.

מפעל השוקולד של הרשי

פילדלפיה
מכאן המשכנו לעיר Philadelphia ואחרי עצירה של כמה שעות במרכז העיר, נכנסנו לחניון של WalMart וביקשנו רשות לישון במקום. זה היה הלילה הראשון בו ישנו ברחוב וזאת הייתה חוויה כל כך מדהימה שהחלטנו מעכשיו לא להיכנס למקומות מסודרים Campground ולחפש מקום לישון ברחובות ובחניונים של WalMart. זאת הדרך המושלמת להנות מחיי הקרוואן שמצויד בכל מה שמשפחה צריכה ללא חיבורים. כמובן שאם רוצים להטעין את הנייד אפשר להפעיל גנראטור בעלות נמוכה לשעה. אחרי הלילה הראשון בחניה של WalMart  נדהמנו לראות שהמקום מאובטח עם מצלמות, סיורים של חברת אבטחה ומשטרה מקומית. היתרון הגדול של לינה במקומות לא מסודרים הוא בכך שאתה יכול להגיע בשעות המאוחרות של הערב מבלי לבזבז זמן חיפוש של Campground ואתה עוזב מוקדם מבלי לבזבז זמן על ניתוק מהחיבורים. ברחבי ארצות הברית יש תחנות דלק של חברת Flying J שמאפשרות לך לרוקן את המיכלים ולהוסיף מים ללא תשלום כלשהו. גם הלינה מותרת בתחנות אלו והדלק זול יחסית לתחנות אחרות.

ניו יורק
מכאן יצאנו לכיוון עיר הגדולה New York ונכנסנו דרך Staten Island והחנינו את קרוואן ב-New Jersey. טיול בתוך העיר ניו יורק אינו מתאים לקרוואנים וכל בוקר יצאנו עם רכבת תחתית, שנוסעת 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה בין New Jersey לבין New York. המחיר לאדם במטרו נמוך מאוד וניתן להשתמש באותו כרטיס לכמה נסיעות רצופות כל עוד אתה לא יוצא מהתחנה. כך שאם אתה רוצה להגיע למקום מרוחק ולשם כך מחליפים מספר רכבות תחתית ניתן לעשות את הנסיעה במחיר של כרטיס אחד בלבד. כדאי לטעון את הכרטיס בכמה שיותר כסף, מקסימום $50 ומקבלים בונוס של כמה נסיעות חינם.
בתוך New York ביקרנו במספר אתרים מפורסמים: Empire State Building, Fifth Avenue, Time Square, Madison Square, Broadway, Apple Store, Trump Building, Central Park, Rockefeller Square, Wall Street, World Trade Center, China Town, Little Italy, Brooklyn Bridge, Statue Off Liberty. ביום השלישי החלטנו לערוך יום קניות וכמובן שהתפצלנו, הנשים הלכו לחנויות בגדים, נעליים, תיקים ואני ושי הלכנו לחנות המפורסמת של Apple. החנות פתוחה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע ואין רגע פנאי לקופאיות. קנינו שני צעצועים של Ipod ובמשך שעה וחצי שיחקנו בחנות עם כל סוגי המחשבים החדשים שלהם. החוויה הכי מדהימה שהייתה לנו בניו יורק היא הצגה של "מלך האריות" The Lion King שראינו בשבת בצהריים. שווה כל דולר, אמנם יקר מאוד אך ממש לא לפספס. אין דבר כזה בחיים ומי יודע מתי נגיע שוב לתפוח הגדול. היינו בסה"כ 4 ימים ב-New York ובזכות המטרו ראינו המון מקומות. שלושה לילות ישנו בקמפינג בעיר New Jersey במחיר מאוד יקר בהתחשב בכך שכל היום אתה לא משתמש בכלל בקרוואן, אבל אין מקומות יותר זולים בקרבת New York. בלילה האחרון לא היה מקום ב-Campground - ולכן ישנו בקרבת מקום ברחוב. זה הרבה יותר זול וגם לא מפריע לאף אחד כל עוד אתה חונה במקום שמותר.

תמונה משפחתית בארה"ב

חזרה לפלורידה
בבוקר מוקדם יצאנו לנסיעה ארוכה לכיוון Orlando שנמצאת במרחק של 1,080 מיילים (!). התחלנו את הנסיעה על כביש I95 שחלקו בתשלום ועשינו ביום הראשון 642 מיילים. עצרנו לישון בחניה של WalMart בעיירה Florence ויום למחרת השלמנו את הנסיעה עד Orlando. הלינה במגרשי החניה של WalMart כל כך מקובלת בארצות הברית שיכול להיות שאתה הולך לישון עם הקרוואן הבודד שלך בערב ושאתה קם בבוקר יש מסביבך עוד כמה קראוונים שהגיעו בלילה למקום. חלק מהחנויות פתוחות 24 שעות כך שאתה יכול גם לעשות קניות בשעות הבוקר המוקדמות לפני יציאה. בנסיעה מ-New York ל-Orlando עברנו דרך 5 מדינות שהאחרונה ביניהן Florida. כאן תמיד חם גם בחודשי החורף והכי כיף זה לתפוס גשם מבול כשאתה לבוש בסה"כ עם חולצת טריקו ומכנס קצר. אחרי יום וחצי של נסיעה סיימנו את הדרך הארוכה של 1,080 מיילים והגענו בפעם השניה ל-Orlando. בדרך לכאן עצרנו לאכול בחניונים שהם בעצם Rest Area, תחנות מנוחה ועצירה שמאפשרים לך לעשות פיקניק ולנוח. באורלנדו נכנסנו ישר ל-Prime Outlet, אזור של 300 חנויות של מותגים שנמכרים במחירי מבצע ואפילו שאני ממש לא אוהב להסתובב בחנויות, לא הרגשתי איך עברו 4 שעות מאז שהגענו למקום ועד שהחלטנו ללכת לאכול ארוחת ערב ולישון. קנינו 11 זוגות נעליים ועוד המון בגדים במחירים מאוד זולים יחסית לארץ והקניות במקום ממש חוויה שקשה לתאר במילים. כל חנות יותר יפה מהשנייה והתחרות גורמת למטיילים למלא את הידיים בשקיות.
בלילה מצאנו מקום לינה בחניה של WalMart שקרובה למרכז קניות ופתוחה 24 שעות.

שקיעה בקי ווסט בפלורידה

יום למחרת יצאנו לפארק הראשון של Disney והחלטנו לבלות בפארק אפקוט Epcot. הגענו כבר בשעה 09:00 והתחלנו עם המתקנים הכי מבוקשים. הפארקים מאוד מסודרים ומאפשרים לך לחסוך זמן המתנה למתקנים בכך שנותנים כרטיס בשם Fast Pass ששומר לך תור לשעות מאוחרות יותר. עד שמגיעה השעה של הכרטיס שלקחת, אתה נכנס למתקנים אחרים וכך אפשר לתכנן את היום. כמובן שהאמריקאים חכמים ולא מאפשרים לך לקחת יותר מ-Fast Pass אחד בו זמנית כך שבכל רגע נתון אתה צריך לעקוב אחרי הזמן מול המפה של הפארק כדי לא לפספס את כל האטרקציות. Epcot הוא פארק "לייט" ללא מתקנים מפחידים ויותר מתאים למי שאוהב לראות דברים חדשים על כדור הארץ ועל תרבויות שונות בעולם ופחות מתאים למי שמחפש רכבות הרים מפחידות. את היום מסיימים בשעה 21:00 עם מופע זיקוקים מדהים שרק האמריקאים יודעים להציג, עם מוזיקה, אש, כדור הארץ בצבעים ותמונות מדהימות, חוויה שאסור לפספס אפילו שצריך לחכות עד לשעה 21:00 אחרי כל כך הרבה שעות על הרגליים. אחרי הזיקוקים יצאנו לכיוון החניה והייתי בטוח שיהיו פקקים אדירים ביציאה אבל בדרך לא מובנת בכלל, כל המבקרים נעלמו והכבישים ריקים לגמרי. אחרי שעשינו Dump באחד ה-Campground שבסביבה, חזרנו לישון בחניה של WalMart.
יום למחרת יצאתי לדרך בשעה 04:30 בלילה שכל המשפחה ממשיכה לישון והגעתי בשעה 07:30 כבר לעיירה Fort Lauderdale, מקום יפה מלא יאכטות יוקרתיות בצמוד לוילות יפיפיות. העיירה מלאה במפרצים שמאפשרים לכל בעלי היכטות לחנות בצמוד לבית שלהם וכל יכטה נראית כאילו הוציאו אותה מסרט הוליוודי על עשירי העולם. מכאן המשכנו דרומה מבלי לעצור בעיר הגדולה Miami עד שהגענו לפארק הביצות והתנינים המפורסם "אברגליידס" Everglades.  כאן במרכז המבקרים קיבלנו הסבר מדהים על חיי התנינים, על סופות ההוריקן שבאזור ועל המסלולים שבמקום. הדבר היחיד שלא אמרו לנו זה שבפארק יש צבא של יתושים. הספקנו לעשות גם מסלול הליכה ועם המזל שלנו גם ראינו תנין באחת הביצות הקרובות למסלול. בסוף היום נכנסנו ל-Campground וישנו יחד עם עוד זוג שישן באוהל. הבעיה היחידה של הפארק היא כמות אינסופית של יתושים שלא מפסיקים לאכול אותך.

קיי ווסט
בבוקר אחרי שצילמנו את הזריחה עשינו עוד מסלול הליכה בפארק ויצאנו לדרך לכיוון האי Key West. הנסיעה לכיוון Key West עוברת דרך סדרה של איים יפים ומלאה בגשרים שנבנו כדי לקשר ביניהם. אחד הגשרים מעל ה-Atlantic באורך של 7 מיילים והנופים בנסיעה מדהימים. בשעות הערב הגענו לאי הרחוק ביותר שמסמן גם את הנקודה הדרומית ביותר של ארצות הברית, מייל 0  Key West. המרחק מכאן עד לקובה Cuba בסה"כ 70 מיילים דרך המים. האי מאוד תיירותי וכל המטיילים מתרכזים על שפת האוקיאנוס כדי לראות את השקיעה המדהימה. אכלנו במסעדת דגים מצוינת וטיילנו ברחובות המקושטים של האי.

שקיעה במיאמי

בלילה חיפשנו Campground בסביבה אבל בגלל המחירים הכל כך גבוהים שמגיעים עד ל-$110, החלטנו לישון ב-Marina ואפילו הדלקת גנראטור לא הפריעה לאף אחד. ראינו סרט במחשב עד השעות הקטנות של הלילה והלכנו לישון כמה שעות לפני הזריחה. בבוקר עשינו הכרות עם האי בעזרת רכבת תיירים בשם Conch Tour Train והנהג מסביר במשך שעה וחצי את תולדות האי ונכנס לכל הרחובות המפורסמים של המקום. קשה להסתובב באי בגלל הלחות הגבוהה כך שאחרי הסיור החלטנו לעזוב ולהיכנס לאחד החופים כדי להתרחץ באוקיאנוס האטלנטי. החוף מלא תיירים ואפילו בחודש אוקטובר המים מתאימים לשחייה. את הלילה בילינו ב-Long Key State Park על שפת האוקיאנוס והתושבים במקום מאוד נעימים ושלווים אפילו שהם חיים במקום שבכל רגע בעונה זו יכול להיות מותקף על ידי Huricane. בכל אי יש מקלטים וסימונים לבריחה מפני מזג אוויר מסוכן לאורך 105 מיילים. בבוקר קמנו באחד המקומות היפים בעולם על שפת האוקיאנוס , צפינו בזריחה ושחינו במים הקרים.

עצירה עם הקרוואן באורלנדו

מכאן עזבנו צפונה לכיוון Orlando לקראת סיום הטיול שלנו ותוך כמה שעות על אוטוסטראדות הגענו. חלק גדול מהכבישים בקרבת Orlando הם כבישי אגרה Tornpike ובכל קטע משלמים או לפקיד או שמשלשלים מטבעות לתוך פח שמקבל כסף מדויק. המעברים בין הכבישים מאוד מהירים ועדיף להשתמש בכבישי אגרה ולא לבזבז זמן בפקקים בכבישים הרגילים. החלטנו להיכנס ל-State Park בשם Moss Park וסגרנו את הלינה לשלושת הלילות האחרונים עם הקרוואן, מקום מקסים בתוך יער וקרוב מאוד ל-Disney. יש בפארק חיבור לחשמל ומים ומדי בוקר אפשר לרוקן את המיכלים של הקרוואן ב-Dump בכניסה. Moss Park נמצא קרוב מאוד למרכז חנויות שבו יש אפשרות להתחבר לאינטרנט דרך WiFi וכך הזמנו חדר במלון ללילה אחרון שלנו אחרי שנחזיר את הקרוואן. החלטנו להזמין את אותו המלון La Quinta שקרוב לשדה התעופה ויש לו Shuttle Bus שלוקח אותך חינם עם כל התיקים לטיסה. כדי לקבל את ההנחה של AAA חייבים להזמין את המלון דרך האתר הראשי של רשת המלונות La Quinta ושם יש מקום להכניס את פרטי הכרטיס הנחה. יום למחרת יצאנו מוקדם ונסענו לפארק Magic Kingdom, הפארק השני של Disney שמאוד רצינו. בכניסה לקופה קיבלנו הנחה על הכרטיסים בגלל שזהו היום השני שבו אנחנו מבקרים ב-Disney ואחרי כמה רכבות שצריך לקחת מהחנייה, נכנסנו לפארק. Magic Kingdom הרבה יותר גדול מ-Epcot והוא בדיוק כמו הפארק שבו ביקרנו לפני שנתיים בטיול שלנו ב-Los Angeles עם מלא מתקנים של גזע עץ, רכבות הרים חיצוניים ובתוך בניינים בחושך. ביקרנו בפארק הזה ביום ראשון אפילו שכדאי להימנע מכך כי יש הרבה יותר מטיילים מאשר בימים האחרים בשבוע אבל מכיוון שלא היינו בקיץ, זה לא היה עמוס מדי. שוב השתמשנו בכרטיסי Fast Pass וכך הספקנו לראות את כל המקומות והמתקנים שתכננו לבקר. בשעה 15:00 הייתה תהלוכת Parade של כל הדמויות של Disney מאוד יפה ומרשימה במשך 20 דקות. בלילה לא היו זיקוקים מכיוון שהתקיימה מסיבת Halloween עם מסכות והפארק נסגר לטובת המסיבה מוקדם מהרגיל, בשעה 19:00. ביום למחרת בבוקר התחלנו עם ארוחת בוקר אמריקאית טיפוסית במקום קרוב ל-Campground בשם  Sweet Mama וערכנו עוד יום של קניות לפני שנחזיר את הקרוואן וכמובן שחזרנו ל-Prime Outlet. בערב עשינו על האש בפארק מוקפים באיילות ודביבונים שהתקרבו לקרוואן לחפש אוכל.

צבי ליד הקרוואן בארה"ב

יום למחרת זה היה יום מאוד עצוב שבו החזרנו את הקרוואן ל-Cruise America. לפי הכללים של חברת ההשכרה חייבים להחזיר את הקרוואן מלא דלק וגז Propane כמו שקיבלנו אותו, שטוף ועם מיכלים ריקים, כך שקמנו מוקדם מאוד כדי להתארגן. ארזנו במהירות את הדברים שלנו בתיקים וכמובן שקנינו תיק גדול נוסף עבור כל הדברים שקנינו. בחברת התעופה של ארצות הברית בודקים שכל תיק לא שוקל יותר מ-50 ליברות ואם יש לך משקל עודף אתה משלם הרבה כסף כדי לעלות את הכל למטוס. לפני שנתיים שילמנו $50 עבור משקל עודף כי הם לא בודקים משקל מצטבר, אלא כל תיק לגופו. לכן אחרי שארזנו וסידרנו את הקרוואן, נסענו לחנות Publix, סופר גדול, ושם בכניסה שקלנו את התיקים על משקל גדול כדי להתאים את המשקל של כל תיק לדרישה של 50 ליברות. מכאן נסענו למלון והכנסנו את כל התיקים לחדר שהזמנו מראש דרך האינטרנט וביקשנו שואב אבק כדי לסדר את השמיכות בשקיות וואקום שהבאנו מהבית. אחרי שכל התיקים היו מסודרים נסענו לחברת ההשכרה להחזיר את הקרוואן וחוץ משעתיים גנראטור לא היינו צריכים לשלם כלום.

חנייה בחניון באורלנדו עם מדורה

נפרדנו מה-Motorhome בצער רב מאוד ואחרי 24 יום עברנו לתחבורה ציבורית ונסענו באוטובוס להסתובב. בסה"כ עשינו 4,400 מיילים במהלך הטיול ואת הקרוואן לקחנו עם Unlimited Miles. בערב חזרנו למלון והתארגנו לקראת ה-48 שעות הבאות שנבלה בטיסות בדרך הביתה. בשדה התעופה ב-Orlando כרטסו לנו את התיקים עד Tel Aviv כך שלא היינו צריכים לדאוג לכלום עד ההגעה הביתה. בעיר Brussel היו לנו 12 שעות פנויות בהם ביקרנו בעיר הבירה של בלגיה אבל מהר מאוד ראינו את ההבדל בין הניקיון והשרות הטוב של האמריקאים לבין הלכלוך והשרות הגרוע בבלגיה. בערב טסנו הביתה מאוד עצובים שהטיול נגמר אבל מלאים בחוויות לכל החיים וכבר התחלנו לתכנן את הטיול הבא...

תודה לכם על העזרה. נשמח לעזור ולתת טיפים לכל מי שמתכנן טיול קרוואנים בארצות הברית.